NTT DATA: EN GRADUATE REKRUTTERINGSVIDEO DER UNDERSTØTTER EMPLOYER BRANDING
NTT DATA rekrutterer årligt nye graduates til deres graduate forløb, der både tæller indkøb, IT, projektledelse, økonomi mm. Det var lige præcis grunden til, at de ønskede en video, der helt specifik henvendte sig til potentielle nye graduates, og som understøttede employer branding af graduateforløbet.
Formål
Formålet var at understøtte Employer Brandingen af graudateforløbet hos NTT DATA gennem en showcase-video fortalt af de eksisterende graduates og deres mentorer. Derudover selvfølgelig også at skabe større kendskab til NTT DATA som arbejdsplads og karrierekickstarter.
DET GJORDE VI
Graduateforløbet har stort fokus på den tætte relation mellem mentor og graduate, det store ansvar fra dag ét, den stejle læringskurve og det sociale fællesskab med de andre graduates. Derfor besluttede vi at optage graduate-mentor parret sammen i en interviewkontekst for virkelig at fange samspillet mellem dem. Der var intet manuskript, men et klart storyboard for temaerne. Herfra fortalte de alle om forløbet med deres egne ord. Dækbilleder skulle der selvfølgelig også skydes en masse af. Her fokuserede vi på arbejdsmiljøet og konkrete arbejdssituationer.
Helt praktisk havde vi én lokation, én dags optagelse og 4 par. Herefter galt det om at få samlet de mange guldkorn til en fantastisk fortælling. Resultatet kan du se øverst.
“Processen var egentlig ret simpel. Vi udformede en spørgeramme, så hele setuppet var ligesom et interview.
Nogle spørgsmål var fælles, nogle kun til graduates og andre kun til mentorer. Vi ville jo gerne vise forløbet fra begge perspektiver.
Sådan rent kamerateknisk optog vi fra de satte sig til de gik, fordi vi gerne ville have nogle helt autentiske klip. Vi ville gerne fange den her kemi, kultur og det flade hieraki, der er mellem mentor og graduate.”
Men en ting er at producere en video. Noget andet er at få folk til at se den. Og så endda at få de rigtige folk til at se den. Hertil er de sociale medier altså bare geniale. Vi skabte en stærk medieplan med en nøje segmenteret målgruppe og distribuerede videoen her. Annonceringen af graduateforløbet kørte derfor udelukkende på facebook, linkedin og instagram – organisk og betalt. Vi brugte desuden også både fuld video og snippets (kortere klip) tilpasset de forskellige medier.
EffektEN
Resultatet af indsatsen var masser af god respons og masser af kvalificerede ansøgere til de opslåede stillinger. Ikke mindre end 300 ansøgte om at blive graduate hos NTT DATA. Gennem Employer Branding af graduateforløbet blev der også skabt øget interesse og kendskab til iNTT DATA som arbejdsplads.
Resultaterne af de annoncer kan du se her:
Og det er vel og mærke kun resultatet af én kampagne. Men videoen kan med fordel genbruges næste år. Og året efter det.
Maria Tunyogi
“Det har uden tvivl været en succes, og responsen har været overvældende. Vi er allerede i gang med at planlægge de næste videoer. “
Hvordan screener man effektivt 300 ansøgere?
Det er altså ikke så lidt. Så hvordan kan man effektivt, men stadig grundigt screene kandidaterne og sikre, at det kun er de top-performende, der kaldes til samtale? NTT DATA valgte at gøre brug af videoscreening.
NTT DATA foretog først en umiddelbar screening af CV og ansøgning for at vurdere hvilke kandidater, der umiddelbart kunne være et match.
Det viste sig, at 54 kandidater på papiret kunne være dette match, og de blev derfor inviteret til videoscreeningen.
Her blev kandidaterne mødt af spørgsmål som: “Hvad motiverer dig?”, “Beskriv din største succes.” og “Beskriv din største svaghed.”.
Som du nok kan resonere dig frem til, så handlede videoscreeningen om at møde personen bag CV’et og ansøgningen, inden en eventuel personlig samtale.
Resultatet af dette var bedre personlige interviews, tidsbesparelse og god feedback fra kandidaterne.
FÅ MERE AT VIDE OM, HVORDAN VI ARBEJDER MED AT STYRKE DIN EMPLOYER BRANDING
Læs også:
Fredensborg Kommune: Et stærkt employer brand starter med en stærk EVP
Fredensborg Kommune kunne ikke finde nok kandidater til de mange forskellige ledige stillinger. Her valgte de, at video skulle være en del af løsningen.
Carl Ras: En rekrutteringsvideo til den yngre målgruppe
Det kan godt være, at man er en af Danmarks ældste engros virksomheder og en af Danmarks bedste arbejdspladser. Men rekruttering af elever kan være udfordrende…