IT konsulenter er en meget ombejlet race, der efterhånden er svær at imponere. Der var derfor især tre områder, som employer brandingen skulle adressere. Udover de vigtigste USP’er, skulle virksomhedens imponerende footprint og karrieremuligheder stå tydeligt frem. Derudover er der en usagt fordom om at IT er kedeligt.
“Her har vi konsulenter med hjerne og hjerte. Og det vil vi gerne vise.” – sagde deres Head og People.
Og konceptet ”Konsulenter med hjerne og hjerte” blev født. I stedet for at tale om selve arbejdsopgaverne, flyttede fokus i stedet om de fantastiske historier, konsulenterne er og hvad der netop har formet dem som mennesker.
Produktet blev til flere videoer, hvor udvalgte konsulenter, med helt særlige historier, fortalte om deres største bedrifter, passioner og drømme.
Formålet var at give seeren og evt. potentielle kommende NTT DATA-medarbejdere en følelse af overraskelse, nysgerrighed og interesse. Og at nedbringe myten om at “IT Konsulenter er kedelige”.
Budskabet om at konsulentlivet er en livsstil med et meningsfyldt arbejde, blev leveret af medarbejderne på en meget hjertevarm, personlig og autentisk måde.
Kampagnen blev lanceret på SoMe lige før sommeren 2021, midt under en pandami. Alligevel resulterede det i en 75% stigning i ansøgninger.
Kendskabet til NTT DATA Business Solutions er generelt steget, hvilket kan mærkes når virksomheden er i dialog med kandidater, som ofte meddeler at de har set en eller flere af employer branding videoerne, inden de søgte job. Det har bl.a. betydet at det har været lettere at tiltrække de efterspurgte SAP-konsulenter, softwareudviklere og projektledere. Også internt har kampagnen medført smil på læben og stolthed blandt medarbejderne, da de kan spejle sig i fortællingerne og deres kolleger.
Hele kampagnen har indirekte rystet organisationen sammen så vellykket, at virksomheden nu ønsker at lave lignende tiltag i resten af deres Nordiske afdelinger.