HVORFOR EMPLOYER BRANDING SPILLER EN VIGTIG ROLLE I EVNEN TIL AT FASTHOLDE MEDARBEJDERE

Forfatter: Jasmina Viso
Jasmina er Head of Operations projektleder hos SEEKNSPEAK. Hun er ekspert i Recruitment Marketing, Employer Branding og videoproduktion. Hun har de sidste 6 år hjulpet hundredvis af virksomheder med at skabe stærke strategier og skarpe koncepter med synlige resultater.
De fleste virksomheder er selvfølgelig interesserede i at have glade medarbejdere, der holder af at gå på arbejde, udvikle sig og er med til at skabe et godt arbejdsmiljø. Hvad alle ikke ved er, at det netop er disse værdier, der udgør din virksomheds employer brand og dermed evnen til at fastholde dine medarbejdere.

I dette blogindlæg sætter vi fokus på, hvilken indflydelse dit employer brand har på din virksomheds medarbejderfastholdelse også kaldet ‘employee retention’, og hvordan det i sidste ende også påvirker din bundlinje. 

 

Ny arbejdskraft er dyr arbejdskraft

Vi ved alle, at det er dyrere at skaffe ny arbejdskraft end at fastholde medarbejdere. At rekruttere en ny medarbejder medfører nemlig udgifter til annoncering, evt. rekrutteringsbureauer, tiden brugt på samtaler og derefter onboarding. Et amerikansk studie peger på, at det i gennemsnit koster 50-75% af en medarbejders årsløn at rekruttere en ny medarbejder. En høj medarbejderomsætning bør derfor betragtes som et faresignal på linje med kundeflugt. Ikke mindst fordi din virksomhed vil opleve videnstab, hver gang en medarbejder forlader jer. Skulle det ske, så husk på, at mange medarbejdere også er kunder, eller kender nogen, som er kunder hos dig. Så forlader medarbejderen dig, forlader kunden dig sandsynligvis også. Vil du bevare dit gode ry, er det altså essentielt, at du sender medarbejderen godt videre. Ellers kan det nemlig have indflydelse på din bundlinje.

Medarbejdertrivsel øger performance

Arbejder du målrettet med dit employer brand har du automatisk fokus på trivsel og på at fortælle de gode historier. Det der sker, som en afledt effekt er, at dine eksisterende medarbejdere bliver bevidste om virksomhedens værditilbud, og hvorfor det netop er jeres arbejdsplads, de arbejder for. Denne effekt afspejles bl.a. i opgørelser, der viser, at medarbejderomsætningen også kaldet ‘employee churn’ kan reduceres med 28%, hvis man investerer i sit employer brand. At arbejde med employer branding bør altid ske i samarbejde med medarbejderne. Derfor er det uundgåeligt ikke også samtidigt at identificere potentiale for forbedring, der kan glæde alle på arbejdspladsen. Dét er med til at skabe et godt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives og samarbejder langt bedre, hvilket er en forudsætning for god performance. Trivsel + performance = en bedre bundlinje.

Dit employer brand skal passes og plejes

Vi har hørt det fra flere virksomheder i årenes løb; ”Nu har vi fået en EVP, optimeret landingsiden og lavet content, så er vi i mål.” Men nej, langt fra. Det er en af de største faldgruber at stoppe der. Der ligger nemlig et fuldstændig overset potentiale i positionering, kendskab og konvertering.
Som virksomhed skal du investere i dit employer brand på samme måde, som du ville gøre med dit kommercielle brand. Det skal altså passes og udvikles løbende. For dit employer brand kan du ikke helt selv kontrollere. Det forholder sig sådan, at det er omverdenens oplevelse af din arbejdsplads, der definerer dit employer brand. Dvs. at det er delvist styret af medarbejdere, kunder, medier og andre interessenters omtale. Du kan dog arbejde målrettet med jeres employer brand ved at styre det i den retning, du ønsker. Og her bør du især involvere medarbejderne og skabe et rum, hvor de kan fortælle om deres oplevelser. Anbefalinger og fortællinger om arbejdspladsen fra eksisterende og tidligere medarbejdere er langt mere troværdige end virksomhedens egne påstande. Faktisk viser en undersøgelse fra LinkedIn, at nye kandidater er tre gange mere tilbøjelige til at tro på eksisterende medarbejdere end udsagn fra virksomheden selv.
Lader du medarbejderne tage ordet, kan det være med til at skabe de bedste forudsætninger for et godt omdømme. Det styrker jeres evne til at fastholde og tiltrække medarbejdere.

Arbejd data- og målbaseret

Inden du påbegynder arbejdet med employer branding, er det en god ide at identificere jeres udgangspunkt og sætte mål for indsatsen. Start med at kigge på de klassiske parametre såsom kendskabsgraden, medarbejderomsætningen og medarbejdertilfredsheden. Der er selvfølgelig en lang række andre parametre, som er relevante at kigge på afhængigt af virksomheden. Men én af dem det giver god mening at se på er Employee Net Promoter Score, måske bedre kendt som E-NPS’en. Den indikerer medarbejdernes loyalitet og ambassadørvillighed. Altså; hvor tilbøjelige er de til at anbefale arbejdspladsen til andre. Det er en ret god indikator for, hvor stærkt dit employer brand er. Uanset hvad, skal du kontinuerligt måle på effekten af employer branding indsatsen, så du ved, hvor du bør fokusere og prioritere din indsats.

Konklusion: Employer branding er god forretning

Employer branding handler om at sætte fokus på virksomhedens image og omdømme som
arbejdsplads. Det er ganske enkelt god forretning, fordi employer brandet er forbundet med jeres kommercielle brand. Hvordan employer brandet opleves, har altså stor indflydelse på virksomhedens performance og dermed bundlinje. Så ønsker du at skabe en arbejdsplads, som medarbejdere og kandidater drømmer om at arbejde for, er employer branding helt essentielt.

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side