5 RÅD TIL AT STYRKE DIN REKRUTTERING

Der er så mange muligheder for at styrke din rekruttering, og det kan være svært at finde rundt i. Men med disse 5 gode råd, så forsikrer vi dig om, at du ikke går galt i byen. I bund og grund skal vi begynde at se kandidater på nøjagtig samme måde, som vi ser på vores kunder. Vi er nemlig blevet mere krævende som kandidater. Vi vil gerne føle, at vi passer helt rigtigt ind, inden vi sætter vores nuværende job på spil. Det kræver selvfølgelig, at vi lærer virksomheden, kulturen og medarbejderne at kende.

1. Se rekruttering som en langsigtet indsats

Det hele kommer ned til relationer. Og det er de færreste, der hovedkuls kaster sig ind i et nyt forhold. Derfor siger det også sig selv, at vi er nødt til at opbygge et forhold til vores kandidater, hvis vi virkelig gerne vil have, at de også investerer i forholdet.

Det kan godt være, at du har et behov for at ansatte en lige nu og her. Og faktisk helst i går. Selvfølgelig skal det behov dækkes først. Men når du så har lukket den, så er det, at arbejdet begynder. Du er simpelthen nødt til at lægge i kakkelovnen til næste gang, så du netop ikke ender der, hvor det bare handler om at slukke brande.
Ved du eks. at du altid har mega travlt i julesæsonen, ja så nytter det altså ikke noget, at du skal ligge og kæmpe med alle de andre, der også skal bruge juleassistancer i oktober og november. Giv dig selv et kæmpe forspring ved at række ud til de potentielle kandidater langt tidligere.

Det er svært for dig at skulle argumentere for, hvorfor de skal arbejde for dig og ikke konkurrenten på et enkelt jobsopslag. Hvis du derimod har været aktiv og givet dem flere gode argumenter op til, du rent faktisk har et behov, så har du allerede skabt en interesse for din virksomhed og dermed givet dig selv et gedigent forspring.
Og det gælder altså ikke kun sæsonansættelser. For det nøjagtigt samme gør sig gældende, når vi skal rekruttere IT-specialister, ledere og sygeplejersker. Får vi skabt den her fortælling om, hvordan det er at arbejde for lige netop os og bygger et forhold op på den baggrund, så står vi altså bare markant stærkere i kampen om de dygtige medarbejdere. 

2. Bind jeres rekruttering og Employer Branding indsatser sammen

Rekruttering og Employer Branding hænger i virkeligheden ret meget sammen. Det er nemlig de samme mennesker, vi henvender os til, de er bare forskellige steder på rejsen – fra potentiel kandidat til ansat. Derfor bør man også se disse to former for aktiviteter mere samlet, da de påvirker hinanden ret meget.

Selvom en rekruttering hovedsageligt henvender sig til potentielle kandidater – fordi det er dem, vi gerne vil have konverterer – så er rekruttering faktisk også en Employer Branding aktivitet. Du forsøger nemlig at tegne et billede af jeres virksomhed som arbejdsplads for at tiltrække de rigtige profiler. For at kunne lykkes med det, så kræver det, at dine eksisterende medarbejdere kan spejle sig i det billede. Kan de det, så vil de forhåbentligt interagere med aktiviteten og dermed styrke både autenticiteten og troværdigheden. 
 
De bedste ambassadører for din virksomhed som arbejdsplads er nemlig dine eksisterende medarbejdere. Deres ord og oplevelser vejer simpelthen bare tungest. Dermed er de en stor del af det at tiltrække de rette medarbejdere til virksomheden. Den konkrete rekruttering vil derfor kun blive positivt påvirket af at få aktiveret dine medarbejderes netværk.
På samme måde, når du så arbejder dedikeret med din Employer Branding hos dine eksisterende medarbejdere, så vil det formentlig også have en positivt effekt på din rekruttering og de profiler, I tiltrækker. Jo mere I deler ud af hvem I er, jo bedre matches vil I tiltrække.

3. Sørg for at have en karriereside

På en karriereside har I fuld kontrol over hvilken historie, der fortælles om jeres virksomhed. Der er derfor masser af mulighed for branding af jeres virksomhed som arbejdsplads. Ved at samle indholdet, der gør jer til dem, I er, giver I potentielle kandidater mulighed for nemt og hurtigt at vurdere, om I er et potentielt match. Dermed er I også med til at sørge for, at dem der så vælger at søge job hos jer kan spejle sig selv i jeres kultur og værdier. Vidste du forresten, at hele 47% tjekker jeres side ud, inden de overvejer at søge job hos jer?

På en karriereside har I også mulighed for at poste og samle jeres jobannoncer. Det betyder, at I har fuld kontrol over format og deadlines. Samtidig betyder det også, at I kan annoncere jobbet helt gratis – hvis I ellers formår at engagere jeres medarbejdere og deres netværk. Ellers kan I investere lidt kroner i annoncer på de sociale medier, som I så til gengæld kan målrette lige præcis de profiler, I er ude efter. Så slipper I for at smide penge ud af vinduet.
Og så er der selvfølgelig masser af mulighed for at få data på det, I poster her. Med den korrekte opsætning, kan I få indblik i, hvad der interesser jeres potentielle kandidater og samtidig benytte jer af retargeting for at holde dem i loopet.  

4. Lav indhold, der engagerer og få det ud at leve

Find ud af, hvad det er, der tiltrækker og engagerer dine kandidater.  Gå ud og snak med dine eksisterende medarbejdere. Hvorfor er det fedt at arbejde hos jer? Hvad er det, der gør jer unikke?
Skab indhold, hvor I formidler jeres historie, deler billeder fra teamdagen, laver “mød en medarbejder” eller hvad end, du tror, at dine potentielle og eksisterende medarbejdere vil elske at se. Og test det så af. Det er nemlig den bedste måde at finde ud af hvad, der virker.

 Men vigtigst af alt brug video og få det ud at leve på de sociale medier fordi:
  • 81% af danskere mellem 16-74 anvender sociale medier (kilde)
  • Du husker 95% af en besked, hvis du ser en video (kilde)
  • Vælger du eks. Linkedin som platform, så er brugere 20 gange mere tilbøjelige til at dele din video end andet indhold (kilde)
  • Kandidater interagerer 800% mere med en jobannonce, når der er video inkluderet (kilde) samtidig med at disse typer jobannoncer får 34% bedre ansøgningsrate (kilde)
Tallene taler vel nærmest for sig selv. Video på de sociale medier er bare en genial kombination.

5. Sørg for at give dine kandidater en god oplevelse hver gang

Når dine kandidater så rækker ud til dig – eks. søger et job – så er det bare vigtigt, at de føler sig taget godt imod. Giver du dine kandidater en dårlig oplevelse, så er det altså den historie, de løber videre med. Og det er ikke ligefrem med til at styrke dit Employer Brand. Det hele handler om balance. Men som oftest er det altid en rigtig god idé at forventningsafstemme. Fortæl om jeres rekrutteringsproces, informer dem om status osv. Der er masser af mulighed for at opsætte automatiserede flows, der er med til at give dine kandidater en oplevelse af, at du tager dem og deres tid seriøst. Ved at respektere dem og deres tid kan du rent faktisk være med til at gøre dem til jeres ambassadører, også selv om de måske ikke fik jobbet hos jer. 
Læs også:

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side