Siteimprove: Rekruttering af softwareudviklere – En svær opgave

23.12.2019

Siteimprove er en af Danmarks førende IT-virksomheder, som hjælper virksomheder med deres online tilstedeværelse. Det er en virksomhed i kraftig vækst, og de skal derfor ofte bruge flere, dygtige folk. De fleste virksomheder har i dag erfaret, at kompetente IT ressourcer ikke hænger på træerne, og at man skal være glad, hvis man får bare en håndfuld (relevante) ansøgere til ledige stillinger.

En rekruttering af softwareudviklere er derfor en svær opgave.

Fokus på mission og dygtiggørelse

Derfor var det heller ikke en svær beslutning for Siteimprove at prøve noget nyt, da de stod med en konkret opgave: Rekruttering af 15 nye softwareudviklere. Valget blev derfor en rekrutteringsvideo, som skulle friste og tiltrække potentielle kandidater.

Velvidende, at softwareudviklere er svære at flytte fra eksisterende jobs, var det vigtigt, at videoen fortalte om Siteimproves formålsdrevede mission, mulighed for specialisering og konstante dygtiggørelse. Det skulle understøttes af billeder fra et professionelt, men samtidig afslappet og inviterende arbejdsmiljø.

Videoen blev distribueret på sociale medier. Effekten heraf overgik alles forventninger.

Vi ser rigtig fine resultater på videoen. Vi lavede jo et dedikeret jobopslag til videoen og dertil har vi modtaget 80+ ansøgninger, hvilket er rigtig godt! Siden opslaget gik live har det haft 223 unikke besøgende. Til sammenligning har vores "Senior Fullstack Developer" haft 19 i samme periode, så det har haft en tydelig effekt.

Emil Wulff, Communications Officer
KLIK PÅ LINK

+300

ANSØGNINGER

+80

SAMTALER

15

SAMLET RÆKKEVIDDE

82.092

VIDEO PLAYS

10.832

THRUPLAY

66%

En interessant erkendelse for Siteimprove var den især gode performance på Facebook. Mange af deres kandidater havde nemlig givet respons på, at de havde set videoen på Facebook.

Man skal derfor have in mente, at rekruttering af softwareudviklere ikke kun foregår på professionelle platforme som fx Linkedin, hvor rækkevidden her var 3.566. Man bliver altså bliver nødt til at ramme målgruppen på de platforme, hvor de faktisk er – altså også Facebook. Hvilket selvfølgelig også gør sig gældende for rekruttering generelt.

To i en

Siteimprove vidste, at lignende rekrutteringsbehov ville opstå løbende, så der blev lavet en ekstra optagelse, hvor indledningen var mindre specifik. På den måde kunne videoen laves i to versioner uden meromkostning og ønsket om genbrug og en langtidsholdbar video blev imødekommet.

Se flere cases

Rekrutteringsvideo Milestone

Milestone – Hvad laver de?

Se, hvordan en rekrutteringsvideo satte Milestone System på kortet.