Sådan får du de dygtige kandidater til at søge jobbet

14.11.2017

Den nuværende højkonjunktur kan mærkes på jobmarkedet. Mange virksomheder modtager færre ansøgere end tidligere og endnu flere oplever, at der er længere mellem de rigtig dygtige kandidater.

Ingen virksomhed kan stille sig tilfreds med at ansætte kandidater, som egentlig ikke er så skarpe som man kunne håbe. Derfor skal der ageres anderledes.

De dygtigste kandidater bruger ikke meget tid på jobportaler som f.eks. JobIndex. De sidder typisk i et job hvor de arbejder målrettet og disciplineret. Derfor skal man som virksomhed bringe det ledige job ud til dem. Finde vejen og præsentere budskabet.

De sociale medier er fantastisk effektive og vil i de kommende år blive altdominerende til dette formål.

Den digitale medieplan skal derfor være knivskarp. Der skal postes opslag, skabes sponserede kampagner til nøje definerede målgrupper og findes communities og grupper hvor kandidaterne færdes. Der skal måske udarbejdes flere opslag, testes forskellige tekster og forskelligt indhold. Prøves med korte og lange beskeder. Re-postes etc. Der ligger også en stor videnskab i hvad man skriver i den tekst, der følger opslaget, hvorledes man laver call-to-action og hvor man linker hen til. Alle touchpoint er vigtige faktorer i spillet om at nå ud til de rette kandidater.

Til distribution på de sociale medier er video det mest velegnede medie. Videoer engagerer altså bedre og tillader virksomheden at tale om visioner og koncepter, at vise miljø og kolleger og i det hele taget fremstå åben og innovativ. Det får de potentielle kandidater i spil.

Videoer på facebook får i gennemsnit mere end dobbelt så meget organisk rækkevidde end f.eks. et facebook photo.

(Kilde: Socialbakers, 2015,  https://blog.bufferapp.com/social-media-video-marketing-statistics#4)
 

Videoer bliver også delt flittigt og dermed bliver jobsøgningen pludselig en kollektiv bevægelse på de sociale medier. Folk anbefaler jobbet til én i sin familie eller netværk og dermed spredes jobbet på en helt anden måde end når der ligger en jobannonce på en jobportal.