Nordfyns Kommune: SOSU – Et job med mening og muligheder
03.01.2023
NORDFYNS KOMMUNE:
NYT NARRATIV HAR STYRKET EMPLOYER BRANDING
Udfordringen
Mangel på personale til ældreområdet er en national udfordring og det gælder også i Nordfyns Kommune. Med udsigter til at udfordringen er kommet for at blive, besluttede kommunen i slutningen af 2021 at arbejde strategisk og målrettet med employer branding med ét klart mål for øje; at rekruttere nye medarbejdere mere effektivt og bedre fastholde de eksisterende!
Processen & løsningen
Da behovet for nye medarbejdere var stort, ønskede projektledelsen i første omgang at komme hurtigt fra start. Startskuddet blev en video, der inviterede indenfor og gav kandidater et indblik i medarbejderes hverdag. Med en god forberedelse af medvirkende medarbejdere og borgere, blev resultatet en personlig og hjertevarm fortælling om dét, at vælge jobbet som SOSU til. Videoen blev en succes både hos kandidater og ansatte i kommunen under konceptet “Et job med mening og muligheder”.
Med de første læringer fra videoen ønskede projektledelsen at involvere flere medarbejdere i det videre arbejde. Dette, for at sikre, at employer brandet fik en genkendelig identitet, som eksisterende medarbejdere kunne spejle sig i og nikke genkendende til.
I forlængelse af en række interviews, en survey og en EVP workshop, stod det klart, at der var behov for at ændre på den hårde retorik omkring SOSU faget. Det noget unuancerede billede af faget skyldtes bl.a. for lidt fokus på de gode fortællinger fra hverdagen. Og dem var der heldigvis mange af i Nordfyns Kommune.
