Nordfyns Kommune: SOSU – Et job med mening og muligheder

03.01.2023

NORDFYNS KOMMUNE:
NYT NARRATIV HAR STYRKET EMPLOYER BRANDING

Udfordringen

Mangel på personale til ældreområdet er en national udfordring og det gælder også i Nordfyns Kommune. Med udsigter til at udfordringen er kommet for at blive, besluttede kommunen i slutningen af 2021 at arbejde strategisk og målrettet med employer branding med ét klart mål for øje; at rekruttere nye medarbejdere mere effektivt og bedre fastholde de eksisterende!
 

Processen & løsningen

Da behovet for nye medarbejdere var stort, ønskede projektledelsen i første omgang at komme hurtigt fra start. Startskuddet blev en video, der inviterede indenfor og gav kandidater et indblik i medarbejderes hverdag. Med en god forberedelse af medvirkende medarbejdere og borgere, blev resultatet en personlig og hjertevarm fortælling om dét, at vælge jobbet som SOSU til. Videoen blev en succes både hos kandidater og ansatte i kommunen under konceptet “Et job med mening og muligheder”.
Med de første læringer fra videoen ønskede projektledelsen at involvere flere medarbejdere i det videre arbejde. Dette, for at sikre, at employer brandet fik en genkendelig identitet, som eksisterende medarbejdere kunne spejle sig i og nikke genkendende til.  
I forlængelse af en række interviews, en survey og en EVP workshop, stod det klart, at der var behov for at ændre på den hårde retorik omkring SOSU faget. Det noget unuancerede billede af faget skyldtes bl.a. for lidt fokus på de gode fortællinger fra hverdagen. Og dem var der heldigvis mange af i Nordfyns Kommune.

REsultatet

Sammen med medarbejderne blev de gode hverdagshistorier identificeret og fordomme om faget elimineret. På baggrund af dette arbejde, blev der udarbejdet en attraktiv og ikke mindst autentisk kernefortælling, med konkrete kernebudskaber til målgruppen om arbejdet som SOSU i netop Nordfyns Kommune. Budskabsuniverset er i gang med at blive implementeret og skal bidrage til øget bevidsthed om arbejdspladsens fordele hos eksisterende og kommende medarbejdere.
Derudover danner budskabuniverset grundlag for yderligere content produktioner, som skal styrke SOSU-områdets profil og attraktivitet.

Indsatsen på SOSU-området er en prøvehandling, som på sigt skal rulles ud som en generel koncernmodel.

NTT DATA:

En graduate rekrutteringsvideo der understøtter Employer Branding

Flere projekter for nordfyns kommune:

Skal vi også hjælpe dig med en strategi?

Vi kan også hjælpe dig med en skræddersyet strategi, som kan få dig i mål med din rekruttering. Har du en specifik rekruttering, som du kan bruge nye øjne på, eller ønsker du overordnet sparring, så hører vi gerne fra dig.