Hvem leder du egentlig efter?

18.04.2017
Skal du ansætte én eller flere nye medarbejdere? Ved du, hvilke kandidater du leder efter?

Såfremt du kan svare ”ja” til spørgsmål ét, vil du måske også tænke, at svaret på spørgsmål to er oplagt: ”ja, kandidater der matcher jobbet og kan det, der kræves i rollen.”

Det har i mange år været den dominerende tilgang til rekruttering, at der ledes efter kandidater, hvis erfaring og kunnen matcher jobbet. Dvs. kandidater med lige netop den faglighed og viden, som rollen kræver. I virkeligheden ville samtaler, assessments, test osv. være så godt som ligegyldige, hvis kandidaterne ellers sendte fyldestgørende CV’er. Et CV beskriver jo netop faglighed, viden, kunnen og erfaring.

Dog vil de fleste nok alligevel gerne som minimum have kandidater til samtale, og måske er det et meget godt udtryk for, at der er mere på spil, når vi ansætter nye medarbejdere. Af samme årsag har man inden for rekrutteringsbranchen nu også fået øje for, at person-job matchet sjældent er det afgørende.

 

Den dominerende tilgang til rekruttering er nu blevet at fokusere på person-organisation matchet

Dvs. der søges kandidater, hvis personlighed og værdier matcher virksomhedens værdigrundlag.
Udgangspunktet for denne tilgang er en forståelse for, at viden kan tilegnes og kunnen trænes, hvorimod vi som mennesker grundlæggende har stabile personligheder og værdier. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvilke personlighedstræk og værdier, din kommende medarbejder skal have, inden du begynder en aktiv søgen efter kandidater.

Servicefagene er glimrende som eksempel på, hvorfor det er så vigtigt at have personlighed og værdier for øje. Forestil dig f.eks. følgende spørgsmål fra en kunde:

–       Kan du stege min bøf en smule mere?

–       Kan du hjælpe mig med opsætningen af min telefon?

 

Du kan lære din medarbejder at stege bøffer eller opsætte telefoner, hvis det er nødvendig kunnen i din virksomhed, men du kan ikke ændre din medarbejders attitude og personlige stil i mødet med dine kunder. Svaret på spørgsmålene er selvfølgelig ”Ja!” – det du ønsker er medarbejdere, som svarer positivt på kundernes henvendelser, og det positive svar afhænger ikke af medarbejderens viden eller kunnen, men i stedet af din medarbejders personlige stil og tilgang til service.

Inden du iværksætter rekrutteringsprocessen er det med andre ord en rigtig god idé, at du overvejer, hvilke behov I har, som ikke handler om faglig viden og erfaring, men snarere om det, der er vigtigt for jeres måde, at drive jeres virksomhed fremad. Gør dig klar, hvilke personlige værdier, en kandidat bør have for at matche de værdier, jeres virksomhed er bygget på. Hvis vi bliver i servicebranchen som eksempel, er der selvfølgelig nogle oplagte personlighedstræk som hjælpsom, smilende, rolig osv., der hurtigt vil komme op, men forsøg også at tænke videre med udgangspunkt i den måde, I arbejder på, og de mål I har; f.eks. kan I have behov for, at jeres nye medarbejder:

–       Arbejder aktivt på at udvikle sig selv

–       Taler åbent om sine behov og ønsker for arbejdet

–       Er åben for forandringer

–       Kan engagere kolleger og ledelse

–       Har en positiv livsindstilling

–       Er nysgerrig efter at finde nye måder at gøre tingene på

–       

 

Et CV giver dig ikke den fornødne viden til at kunne vurdere, om der er et match mellem virksomheden og kandidaten. Faktisk gør en ansøgning det sjældent heller; ikke mindst fordi mange kandidater har svært ved det at skrive en ansøgning.

Video er et oplagt alternativ, da du her vil få et umiddelbart indtryk af kandidatens personlighed, hvilket vil give dig en bedre mulighed for at træffe den rette beslutning om, hvem du vil invitere til samtale, assessment eller andet.

Fremfor kun at liste, hvad potentielle kandidater bør kunne, så husk altså, at du kan lære dem det!

Du kan til gengæld ikke få dem til at brænde for din virksomhed, hvis ikke jeres værdier og mål er i overensstemmelse med kandidatens personlighed og værdier.