Hvad gør du, hvis kandidater ikke ønsker at arbejde for din virksomhed på fremtidens arbejdsmarked?

20.09.2019

Ja, det er måske lige hårdt nok med billedet. Men ikke desto mindre har det stor betydning for kandidaterne, hvilken virksomhed de skal arbejde for. Hele 94% vil ansøge, hvis de kan se, at der arbejdes aktivt med virksomhedens Employer Branding. Det er værd at have in mente, hvis man ønsker at tiltrække de dygtigste kandidater på fremtidens arbejdsmarked.

Fremtidens arbejdsmarked bliver kandidaternes 

Markeder går op og ned. Nu og i de kommende år er det kandidaternes marked. I mange brancher og til mange typer af jobs er det svært at tiltrække kvalificerede og loyale kandidater. Hvis virksomheden tilmed ikke har et attraktivt Employer Brand, som kandidaterne brændende ønsker at arbejde for, så har virksomheden et problem. 

De fleste virksomheder er heldigvis i realiteten meget mere attraktive at arbejde for, end omverdenen har opfattelse af – og godt for det! Problemet ville være meget større, hvis det omvendte gjorde sig gældende. 

Skab det attraktive Employer Brand

Det gælder om at få Employer Brandet synliggjort og møde kandidaterne. Vis dem, hvem I er ved at fokusere på jeres arbejdskultur eller værdier på arbejdspladsen. Skab en interesse og nysgerrighed, hvis ikke den er der i forvejen. De gode eksempler er mange: 

Eksempelvis har TDC valgt at oprette et Graduate Programme, som annonceres stort og flytter TDC mod ligaen af attraktive virksomheder som Mærsk og Unilever, der har lignende programmer. Et andet eksempel er McDonalds, som tilbyder deres medarbejdere en række uddannelsesmuligheder og løn under uddannelse. 

Brug videorekruttering til at styrke jeres Employer Branding

Måden, hvorpå kandidaterne søges tiltrukket, er også i spil, og flere og flere virksomheder vælger at slå jobbet op med en video for på den måde at skabe opmærksomhed og vise virksomheden frem med mere ”personlighed”. Video kan så meget mere end det skrevne ord, og på bare 60 sekunder, kan der skabes en opfattelse af f.eks. professionalisme, kultur, passion og glæde, som bare 300 ord har svært ved. 

Så er man i den situation, at ens virksomhed ikke er kandidaternes førstevalg, så skal der handles. Ellers er man tabt på et konkurrencepræget jobmarked, og man er efterladt med de mindst attraktive kandidater.  

Læs om videorekruttering

Der skal investere

Uanset hvilket middel man vælger, kræver det naturligvis noget arbejde. Men man kan ikke bare lade maskinen køre, som den plejer. Der må investeres tid i at tænke sig om og finde nye veje, hvis man ønsker at tiltrække de dygtigste kandidater på fremtidens arbejdsmarked.

Læs også:

Hvordan laver du et videoopslag, som engagerer de rigtige kandidater.