Hvad gør du, hvis jobkandidater ikke har et brændende ønske om at arbejde for din virksomhed?

18.04.2017

Markeder går op og ned. Nu og i de kommende år er det jobkandidaternes marked. I mange brancher og til mange typer jobs er det svært at tiltrække kvalificerede og loyale kandidater. Hvis virksomheden tilmed ikke har et brand, som kandidaterne brændende ønsker at arbejde for, har den et problem.

De fleste virksomheder er heldigvis i realiteten meget mere attraktive at arbejde for, end omverdenen har opfattelse af, og godt for det. Problemet ville være meget større hvis det omvendte gjorde sig gældende.

Således gælder det altså om at få dette synliggjort og forsøge at møde kandidaterne med en personlighed, en form eller et budskab, der overrasker. Vise dem, at deres forudindtagede mening ikke holder. Skabe den interesse og nysgerrighed, som ikke er der i forvejen. Midlerne er flere:

Eksempelvis har TDC valgt at oprette et Graduate Programme, som annonceres stort og flytter TDC mod ligaen af attraktive virksomheder som Mæersk og Unilevers, der har lignende programmer. Et andet eksempel er McDonalds som tilbyder deres medarbejdere en række uddannelsesmuligheder og løn under uddannelse.

Måden, hvorpå kandidaterne søges tiltrukket, er også i spil, og flere og flere virksomheder vælger at slå jobbet op med en video for på den måde at skabe opmærksomhed og vise virksomheden frem med mere ”personlighed”. Filmmediet kan så meget mere end det skrevne ord, og på bare 60 sekunder kan der skabes en opfattelse af f.eks. professionalisme, kultur, passion og glæde, som 300 ord har svært ved.

Så er man i den situation, at ens virksomhed ikke er kandidaternes førstevalg, så skal der handles.

Ellers er man tabt på et konkurrencepræget jobmarked, og man er efterladt med de mindst attraktive kandidater.  Uanset hvilket middel man vælger, kræver det naturligvis noget arbejde. Men kan ikke bare lade maskinen køre, som den plejer. Der må investeres tid i at tænke sig om og finde nye veje, men investeringen er nødvendig.