Hvad er Employer Branding?

20.08.2020

Hvad er Employer Branding?

Ja, hvad er Employer Branding egentlig? Det korte svar: Employer Branding er arbejdet med at påvirke opfattelsen af jeres virksomhed som arbejdsplads – altså jeres Employer Brand. Employer Brandet består af dine potentielle, eksisterende og tidligere medarbejderes (og faktisk også alle andres) opfattelse af din virksomheds omdømme og popularitet.

Og det er lige præcis derfor, at et Employer Brand er levende, dynamisk og ikke bare sådan lige kan kontrolleres.

Det skal du vide om Employer Branding

Vi kan ikke bestemme, hvad andre skal synes om vores virksomhed. Men vi kan gøre alt i verden for at påvirke deres mening. Men som med alt andet, så nytter det ikke at sige én ting og gøre noget andet. 

Så når I siger, at der er en flad virksomhedsstruktur, men cheferne sidder alene inde på deres store kontor og træffer alle beslutninger selv – ja, så I har et problem.

Alle de flotte ord, der står på jeres hjemmeside, skal simpelthen stemme overens med den følelse, som jeres medarbejdere har. Hvad ville du selv stole mest på: Virksomhedsværdierne på hjemmesiden eller ordene fra en eksisterende eller forhenværende medarbejder?

Arbejdet med Employer Branding handler derfor om at påvirke alles – i og omkring en virksomhed – opfattelse af arbejdspladsen med henblik på at skabe god omtale og dermed et godt Employer Brand. 

Virksomheder med en gennemført og proaktiv Employer Branding strategi oplever forhøjet engagement og produktivitetsniveau hos medarbejderne. Men for at nå dertil, kræver det altså benhårdt arbejde og et indgående kendskab til den autentiske oplevelse af virksomheden som arbejdsplads.

I dag er det talenterne, der vælger arbejdspladsen – og ikke omvendt. Arbejdspladsen er med andre ord blevet et produkt i sig selv. 

HR skal lære af marketing

Employer Branding lægger sig tæt op ad traditionel markedsføring. Men frem for at promovere et produkt eller en service overfor en kunde, handler det her om at markedsføre virksomheden som arbejdsplads over for potentielle, tidligere og eksisterende medarbejdere. Lykkedes det, så kan du gøre dem til virksomhedens ambassadører.

Talenterne kender deres værd og er langt bedre til løbende at researche deres kommende, nuværende eller tidligere arbejdsplads. Og så taler de gerne højt om deres arbejdsplads. På den måde er det dermed også en nødvendighed, at virksomhedens HR-ansvarlige insisterer på proaktivt at påvirke arbejdspladsens brand.

Arbejdet med Employer Branding

Employer Branding handler ikke kun om, hvordan man fastholder sine medarbejdere, men faktisk også om hvordan man tiltrækker nye medarbejdere og siger ordentlig farvel og på gensyn til dem, der skal videre. Derfor kan det være en hjælp at inddele sit arbejde med Employer Branding i tre faser: 1) I tiltrækningen & under selve rekrutteringen, 2) i onboardingen & fastholdelsen og 3) i offboardingen.

Det giver også et billede af, at arbejdet med Employer Branding er enormt bredt og vidtstrakt. Derfor kræver det, at vi arbejder langt mere strategisk med det – både før og efter en ansættelse.

Forud for arbejdet med Employer Branding er det vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvilke værdier, man ønsker, der skal være forbundet med Employer Brandet, og hvorvidt der er sammenhæng mellem værdierne, virksomhedens kultur og identitet. Samtidig er det også vigtigt at undersøge, hvorvidt de tanker rent faktisk gør sig gældende hos eksisterende medarbejdere; hvilket Employer Brand, har din virksomhed lige nu? Altså udarbejde en Employer Value Proposition (EVP). Så gå ud og snak med dine medarbejdere. Hvilke værdier forbinder de med arbejdspladsen? Og har man mulighed for det, så giver det også rigtig god mening at undersøge, hvordan folk udefra opfatter jeres arbejdsplads. Succesfuld Employer Branding kræver nemlig en holistisk tankegang, hvor autenticitet er afgørende. 

Når man så skal i gang med at lægge sin Employer Branding strategi, så sørg også for, at den er fuldstændig tilpasset den overordnede virksomhedsstrategi. De skal komplimentere hinanden. Har man eks. en virksomhedsstrategi om, at man gerne vil være Thought Leader, så kunne en Employer Branding strategi være, at man gerne vil tiltrække ekspertprofiler og folk, der er normbrydere, der tænder på innovation og forretningsudvikling, og som ikke er bange for at stille sig i rampelyset.

Lige præcis hvilke Employer Branding aktiviteter, man kan igangsætte, kommer vi til at skrive meget mere om.

3 gode råd til din Employer Branding

  1. Undersøg, hvordan ledere, medarbejdere og eksterne interessenter omtaler jer. Tag et kig på, hvordan jeres Employer Brand er lige nu!
  2. Definer jeres vision, mål og værdier for jeres Employer Branding og sørg for, at det spiller sammen med jeres forretningsstrategi. Hvor er I, og hvor vil I gerne hen?
  3. Kortlæg, hvilke kandidater I tiltrækker nu, hvem I allerede har og hvem I ønsker at tiltrække i fremtiden.

Flere artikler om Employer Branding