Ekstraordinære Employer Branding aktiviteter 2020

18.12.2020

Ekstraordinære Employer Branding Aktiviteter i 2020

Vi ser tilbage på året, der gik og fremhæver interessante Employer Branding aktiviteter gennem året.

Det har unægtelig været et år, hvor ”vi gør bare, som vi plejer ikke længere har været tilstrækkeligt. Det har tvunget både virksomheder og kandidater til at hive nye ting op af skuffen og tænke helt ud af boksen. Det er der altså kommet ret meget godt ud af!

Der har været enormt stort fokus på Employer Branding i 2020 – mere end nogensinde før. Corona-situationen har helt sikkert haft en effekt. Vi har derfor kigget nærmere på hvad, der har rørt sig i Rekrutterings- og Employer Branding landskabet i løbet af 2020 og synes, der er et par virksomheder og kandidater, som med deres særlige initiativer fortjener en ekstra applaus, inden vi alle går juleferie.

1. ISS uddeler æbler

Hvorfor: Et bevis på, at Employer Branding er andet end blot de brede kernefortællinger og testimonials. Det kan nemlig også være en video med et anerkendende formål, hvor man fremhæver en medarbejder, som har gjort en særlig indsats. Hos ISS er æblet et tilbagevendende tiltag som et tegn på anerkendelse af en medarbejder.  

Effekt: Stort engagement, høj medarbejderrespons, høj kendskabsgrad og en generel stolthedsfølelse.

2. Salling Group nedbryder fordom

Hvorfor: Når branding bliver til Employer Branding. Her nedbryder Christian fordommen om at ”alle kan få job i Netto”


Effekt: Stor respons fra både medarbejdere, men især udefrakommende som kræver respekt for alle jobs. Godt at du lige skriver dette opslag, og gør opmærksom på, at det IKKE er alle der kan få job i Netto. Lad os få respekten for alles job tilbage.”

3. Ecooking sender afslag og takkegave

Hvorfor: Kandidater bruger uanede mængder af tid på at skrive den helt rigtige ansøgning for at komme igennem nåleøjet. Det må man sige, at Ecooking har en stor respekt og forståelse for. De valgte nemlig at sende afslag og takkegaver ud til alle ansøgere, der fik afslag til jobbet som Ecommerce Assistent. God stil og god effekt!


Effekt: Social proof på linkedin gennem en af de kandidater, der fik afslag. Styrket Employer Brand med nye ambassadører.

4. Mærsk skaber stor effekt med ny kampagne

Og til sidst kan vi ikke sige 2020 & Employer Branding aktiviter uden at nævne Mærsk og deres nyligt lancerede kampagne ”Together all the way”.

Hvorfor: Dette er virkelig en video, der har delt vandene og skabt stor røre på sociale medier. Formålet, målgruppen og oplevet brand taget i betragtning, er vi ikke nødvendigvis fan af eksekveringen. Autenticitet ville ikke have skadet i dette storyboard. Måske den lokale fortolkning har bedre effekt? Når det så er sagt, kan man ikke kimse af effekten.

Effekt: Tjek lige antallet af videovisninger på opslaget og kommentarfeltet, som bugner af for og imod-argumentationer. Et engagement, der vil noget! Høj PR-faktor, utallige artikler, anmeldelser og debatter om produktionen og kampagnen.
Her er et bud på en anmeldelse fra Bureabiz, som også fik en efterfølger pga. den store respons på artiklen.

 

Personlighed og kreativitet vinder frem hos kandidaterne!

På jobsøgersiden kommer her 3 bud på kandidater, der gjorde noget ekstra for at lande jobbet.

  1. Nick Hvidtfeldt – copywriteren, der gik viralt!
    Med +238.000 visninger, utallige kaffemøder, jobtilbud og klapsalver i kommentarfeltet fik Nick virkelig skabt engagerende content, som selv Mærsk kun kan drømme om.
  1. Casper Wiklund: Der rappede sit CV i bedste MC Einar stil i jagten på drømmejobbet som sportsorganisator og forretningsudvikler.

    Og vi slutter af med en skøn feel-good historie, som varmer om julehjertet.

  2. Simone Holland, som søgte job på vegne af sin far der, efter 28 år i SAS var blevet opsagt. Med Simones hjælp og +180.000 visninger af den korte, autentiske video, landede han et job hos SIF Gruppen. 

Employer Branding aktiviter der virker

Det er værd at nævne, at de fremhævede virksomheder har fået stor organisk eksponering uden at bruge én eneste krone på at sponsorere deres opslag. Det kan altså kun lade sig gøre, hvis man har et stærkt Employer Brand eller en rigtig god historie. Eksemplerne er blot få ud af mange. De er dog en tydelig indikation på, at autenticitet og personlighed er fremtiden i både Employer Branding aktiviteter og jobsøgning.

Det er kun starten på, hvad vi kommer til at se i 2021. 

Er du interesseret i hvordan din virksomhed kan skabe et stærkt eller endnu stærkere Employer Brand? Book et møde og lad os finde den bedste løsning til din virksomhed. 

 

Arbejdet med Employer branding er teamwork
Insights

Hvad er Employer Branding?

Ja, hvad er Employer Branding egentlig? Det korte svar: Employer Branding er arbejdet med at påvirke opfattelsen af jeres virksomhed som arbejdsplads – altså jeres Employer Brand. Employer Brandet består af…

LÆS MERE »