FORSKELLEN PÅ SOCIAL REKRUTTERING OG RECRUITMENT MARKETING - OG HVORFOR DU SKAL KENDE DEN

Hvis du arbejder med rekruttering, er du helt sikkert stødt på begreberne social rekruttering og recruitment marketing
 
Og det er der en god grund til. Det er nemlig ikke længere nok at lave et jobopslag, læne sig tilbage i stolen og krydse fingre for at den rigtige kandidat sender en ansøgning.
 
Der skal andre midler i brug, for at tiltrække talent til din virksomhed. For vi lever i en tid, hvor der er stor konkurrence om de skarpeste kandidater. Derfor bliver du også nødt til at lede der, hvor drømmekandidaterne er – nemlig på de sociale medier.
En undersøgelse fra Ballisager viser, at 62% af alle danske virksomheder bruger minimum ét socialt medie til at rekruttere.
 
Derfor er spørgsmålet heller ikke længere om du skal bruge sociale medier til at rekruttere – men hvordan du bruger dem til din fordel i rekrutteringsprocessen.
 
I denne artikel stiller vi skarpt på social rekruttering og recruitment marketing, forklarer forskellen og hvordan de to begreber er tæt forbundet.

Hvad er social rekruttering?

Okay, lad os starte med social rekruttering, også kendt som “social recruiting”.  
Social rekruttering betyder meget enkelt, at man benytter sociale medier til at rekruttere. En af de største trends indenfor rekruttering har i løbet af de sidste par år været at bruge sociale medier til at finde og konvertere talent.

Rekruttering via sociale medier handler om at være til stede og at være synlig, der hvor kandidaterne befinder sig. Derfor bruger man sociale medier som eksempelvis Facebook, LinkedIn og Instagram til at finde, tiltrække og hyre talenter. 

Hvad er recruitment marketing?

Recruitment marketing er en rekrutteringsstrategi, der kobler rekruttering og marketing sammen.

Recruitment marketing handler om at kommunikere din virksomheds employer brand og employee value proposition med det formål at tiltrække, engagere, hyre og fastholde topkandidater.

Man bruger altså marketing til at brande sin virksomhed som en attraktiv arbejdsplads over for potentielle kandidater. Og når man arbejder konsekvent med at kommunikere til sin målgruppe, så holdes kandidaterne ‘varme’. På den måde bliver det lettere at tiltrække og ansætte, fordi de i forvejen kender din virksomhed. 

Recruitment marketing er altså en strategisk tilgang til rekruttering. Derfor er social rekruttering også en helt essentiel del af recruitment marketing. Meget af det markedsføring og kommunikation man beskæftiger sig med foregår nemlig på de sociale medier. 

Derfor er det også forståeligt, at mange kommer til at bytte rundt på recruitment marketing og social rekruttering  – for det er en del af den samme strategi. Men, hvis man skal prøve at stille det op lidt firkantet, så er recruitment marketing den overordnede strategi for din rekrutteringsproces og sociale medier er en del af din værktøjskasse.

Dyk ned i vores case om Palads og hvordan de fik viralt på sociale medier med deres rekrutteringsvideo her.

Derfor er den 'traditionelle' rekruttering forældet

I dag, søger kandidater efter jobs på samme måde, som forbrugere søger efter produkter og hoteller. De søger på nettet, de læser reviews og sammenligner, følger med på sociale medier og læser om virksomhedens værdier, kultur og mission.

Det betyder, at der ligger en stor del af rekrutteringsprocessen forud for, at en kandidat overhovedet sender en ansøgning afsted. Derfor er det vigtigt at brande din virksomhed gennem video eller andet visuelt content, så potentielle kandidater får øjnene op for din arbejdsplads. Og det gør du bedst gennem sociale medier. 

I almindelig rekruttering bruger man krudt på ét jobopslag. Man får det slået op på diverse jobsider og portaler, og så venter man på, at det generer kandidater. Med recruitment marketing derimod, udvikler du content, der undersøttter jeres employer brand på tværs af kanaler.

Det content kan du så markedsføre løbende på udvalgte sociale medier for at skabe opmærksomhed, få flere følgere, skabe flere leads, opfordre eksisterende medarbejdere til at dele indholdet i deres egne netværk og selvfølgelig også generere kandidater.
Lad os se nærmere på nogle af fordelene ved at recruitment marketing og brugen af sociale medier. 

De største fordele ved recruitment marketing

Der er mange fordele med at bruge marketing og sociale medier i din rekrutteringsproces. Udover dem vi har nævnt indtil nu, så er der særligt 3 fordele, som er helt essentielle for recruitment marketing og det at rekruttere på de sociale medier:

Du når bredere ud

Ved at bruge sociale medier til at kommunikere og markedsføre din virksomhed, når du længere ud med dine budskaber. På sociale medier har du den fordel, at dit indhold kan målrettes bestemte målgrupper. Det kan deles, likes og på andre måde interageres med. Det er altså interaktivt på en helt anden måde end et almindeligt jobopslag.
Du kan også inddrage dine medarbejdere og lade dem dele opslag eller indhold på vegne af din virksomhed. Når dine medarbejdere deler indhold fra deres egne profiler, så når dit budskab ud i deres netværk og i deres netværks netværk. Og pludselig rammer du nogle mennesker, som du ikke ville have nået ellers. Det er det man kalder for organisk reach, indenfor marketing termer.

du tiltrækker også de passive kandidater

De bedste kandidater er formentlig allerede i job. Men med rekruttering på de sociale medier, kan du gøre opmærksom på din virksomhed og hvad I kan tilbyde kandidater, der ikke engang er jobsøgende. 
Ved at rekruttere på sociale medier udvider du altså din kandidatpulje, fordi både aktive og passive jobsøgende er til stede på disse kanaler i modsætning til fx jobportaler og jobsider.
Du kan læse meget mere om sociale medier lige her, og hvorfor det er genialt at bruge dem til at rekruttere.

du opbygger et attraktivt employer brand

På sociale medier har du mulighed for at positionere din virksomhed gennem opslag. Du kan lave videoer og andet indhold, der fremhæver jeres virksomhed som en attraktiv arbejdsplads med dygtige medarbejdere, en god kultur og karrieremuligheder. Det er præcis ligesom i almindelig marketing, når brands skal overbevise forbrugerne om at købe lige netop deres sko. Du skal bare overbevise de bedste kandidater, om at de skal arbejde for lige netop din virksomhed.

Recruitment marketing er altså en effektiv og innovativ strategi til rekruttering. Og en ting er helt sikkert. Rekruttering på sociale medier og employer branding er kommet for at blive, og det er en afgørende disciplin i jagten på de bedste talenter.

Skal vi hjælpe dig med at kickstarte din nye recruitment marketing strategi? Ræk ud til os her til en snak om jeres potentiale.

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side