NOVO: Når massiv vækst kræver massiv rekruttering

UDFORDRINGEN

Novo Nordisk afdelingen PSQ, som er ansvarlig for kvalitetssikring i selskabets produkter og processer, står overfor en global vækstrejse, som ikke er set før. Med etablering af en række nye fabrikker i hele verden, som skal øge den aseptiske produktionskapacitet på tværs af Novo Nordisk netværket, bliver der brug for mange dygtige kvalitetsmedarbejdere. Og dem er der rift om på arbejdsmarkedet.

 

Selvom Novo Nordisk i 2023 blev kåret til verdens bedste arbejdsplads, vidste afdelingen, at den skulle gøre en ekstra indsats for at skabe opmærksomhed på deres vigtige arbejde. De ønskede at positionere og differentiere arbejdspladsen, fra lignende stillinger hos andre virksomheder og dermed bedre tiltrække de nødvendige medarbejdere, der skal til for at efterleve vækstambitionen.

PROCESSEN & LØSNINGEN

Quality assurance, compliance og et væld af interne forkortelser hos Novo Nordisk kan selv for de indviede, virke teknisk og indforstået. Noget af det første vi havde fokus på, var derfor at identificere de allervigtigste budskaber om arbejdets formål, herunder den enkeltes indflydelse i processen og så få det fortalt på en eksemplificeret måde, der er let forståelig. På baggrund af dette, blev der udarbejdet en storyline, hvor både en leder forklarer hvad arbejdet består i og en medarbejder fortæller med egen personlige oplevelse af hverdagen i den respektive afdeling. Vekselvirkningen fungerer stærkt fordi fortællingen foregår på to niveauer; overordnet information & personlig beretning fra “livet hos Novo”. Et narrativ, som potentielle kandidater kan spejle sig i.

RESULTATET

Videoen bruges nu i PSQ’s stillingsopslag, på sociale medier og når de rækker ud til kandidater. Videoens fokus på the big ”why” suppleret med den personlige vinkel ”what’s in it for me” har allerede givet genklang både internt og eksternt. Medarbejderne er stolte af resultatet, som de mener afspejler netop deres afdelings unikke kultur i virkeligheden. Afdelingen oplever, en stigning i kvalificerede kandidater søger proaktivt, bl.a. fordi de har set videoen, hvilket letter rekrutteringen ift. forventningsafstemning med kandidater og time to hire.

NTT DATA:

En graduate rekrutteringsvideo der understøtter Employer Branding

Skal vi også hjælpe dig med at rekruttere effektivt?

Uanset om du ønsker et par friske øjne på en specifik rekruttering eller leder efter generel hjælpe til at nå dine employer branding mål, står vi klar til at hjælpe dig.