Vi ved, at arbejder du målrettet med dit employer brand, så vil du automatisk sætte fokus på trivsel og på at fortælle de gode historier. Og en afledt effekt heraf er altid, at dine eksisterende medarbejdere bliver bevidste om virksomhedens værditilbud, og hvorfor det netop er jeres arbejdsplads, de arbejder for. På samme måde bliver det tydeligere for kandidater og deres interesse kan kvalificeres og måles. Vi ser derfor altid en stigning i awareness, antal visninger på sociale medier sammen med øgede click-rater og click-through-rater, ligesom vi ser mere trafik til karrieresiden, når vi har arbejdet med et employer brand.
Det allervigtigste er selvfølgelig, hvordan du i sidste ende kan se resultaterne i forhold til rekruttering. Hvor mange ansøgninger får du ind, og hvor relevante er de. Her pointerer vi ofte, at det er vigtigt at fokusere på kvalitet over kvantitet. Nogle tror fejlagtigt, at det er et succeskriterie at modtage 200 ansøgninger på et jobopslag. Men tværtimod giver det ekstra arbejde i form af tonsvis af ansøgninger, der skal screenes og utilfredse kandidater, der må vente på standardiserede afslag. At gå fra ingen til fire ansøgninger er derfor i allerhøjeste grad en succes – i hvert fald hvis der er tale om kvalificerede ansøgninger. Succeskriteriet er nemlig at modtage gode ansøgninger, og her er en stigning på f.eks. flere hundrede procent altså værd at tage med, især hvis den helt rigtige kandidat er iblandt. Vi skal altså gøre op med det gamle mindset om, at det ikke er en succes, medmindre vi har mange/flerehundrede kandidater at vælge imellem. I virkeligheden skal vi kun bruge én til stillingen – nemlig den rette.