EMPLOYER BRANDING TRENDS DER VIL PRÆGE 2023

Arbejdsmarkedet er i konstant forandring, og som virksomhed er det vigtigt at følge med i trends inden for employer branding. På den måde kan man være med, når det gælder kampen om at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. De fleste brancher er i dag præget af hård konkurrence, og der er rift om de dygtige kandidater. 

 

 

Her er employer branding et helt essentielt område at fokusere på. Hvad tilbyder din virksomhed eksempelvis, som de andre virksomheder ikke gør? Tilbyder I de rigtige medarbejdergoder? Og vigtigst af alt: Tilbyder I det, den moderne kandidat ønsker?

Camilla Fielsøe van Dijk, CEO hos SeeknSpeak, forudser, at i år vil vise nye trends inden for employer branding. Hun mener, at der vil komme større fokus på individualisering, og at vi vil bevæge os væk fra one-size-fits-all modellen. Den succesfulde arbejdsplads vil stå ud og tilbyde noget, alle de andre ikke gør – men først, fortæller Camilla, er der nogle basale vilkår, man som virksomhed bliver nødt til at tage stilling til i 2023.

1. DEN HYBRIDE ARBEJDSPLADS

Under corona lærte vi alle at arbejde hjemmefra. Selv de mere konservative arbejdspladser blev tvunget til at komme med på bølgen og acceptere præmissen om den hybride arbejdsplads. Det har efterfølgende gjort muligheden for hjemmearbejde til en selvfølge mere end et egentligt medarbejdergode hos mange virksomheder. Det centrale for hybride arbejdspladser i dag er vigtigheden af en klar politik omkring det med afstemte retningslinjer.

 

Om man har børn, der skal hentes tidligt fra institution eller elsker at arbejde fra sin sofa i nattøj, så giver hjemmearbejde bare lidt mere fleksibilitet. Omvendt holder mange af at komme ind på kontoret og få en uformel snak med kollegerne over kaffemaskinen. Der findes forskellige præferencer, og virksomheden skal kunne imødekomme dem alle. 
“Hav nogle klare aftaler om hjemmearbejde som for eksempel to faste ugentlige dage, hvor alle møder ind på kontoret. Der findes mange eksempler på løsninger, men målet er at skabe balance og undgå at nogen møder ind til et helt tomt kontor. Lyt til dine medarbejderes forskellige ønsker og behov og find den gyldne middelvej.”
– Camilla Fielsøe van Dijk.

2. DIVERSITET OG INKLUSION

Det er vigtigt for den moderne kandidat og de eksisterende medarbejdere, at de kan spejle sig i de personer, de ser repræsenteret fra virksomhedens side. Kandidater vil nemlig i stigende grad efterspørge, vurdere og fravælge en arbejdsplads, hvis ikke de oplever diversitet. Som virksomhed kan man starte med at tage stilling til det billedmateriale, man bruger til promovering og ikke genbruge de samme medarbejderbilleder gang på gang. 

 

Det betyder ikke, at diversitet og inklusion blot er et spørgsmål om visuelle valg. De fleste danske virksomheder har i dag fokus på kønsbalancen i ledelsen. Mindst ligeså vigtigt er det at fokusere på andre diversitetsparametre såsom alder og nationalitet. Ligesom at man som moderne virksomhed bør arbejde målrettet med at skabe ligeløn og vilkår mellem kønnene.

 

Uanset hvilke diversitets- og inklusionsemner, virksomheden fokuserer på, siger det meget om arbejdspladsens værdier og kultur. I stedet for at tale om diversitetsmålsætninger så vis hvilke mål virksomheden allerede har opnået. Det er langt mere troværdigt at se resultater end at høre på tomme ord. 
“Det er vigtigt at fremhæve de gode historier. Har din virksomhed for eksempel særligt gode barselsvilkår, bederum, seniorfridage eller arbejder I målrettet med at få bedre kønsbalance i ledelsen? Så er det vigtigt at fremhæve. Har I en meget homogen medarbejderskare, så forklar hvordan I konkret arbejder med den udfordring og opstil nogle ambitiøse målsætninger for forbedring.”
– Camilla Fielsøe van Dijk. 

3. ANSVARLIGHED

Ansvarlighed handler i denne sammenhæng om at tage stilling til, hvorfor man som virksomhed er sat i verden. Det handler om at sætte perspektiv på virksomhedens arbejde og forstå det i en bredere kontekst. De fleste kandidater går op i, at deres arbejdsplads har et formål og en klar mission, som de kan se sig selv være en del af. Som medarbejder skal man altså kunne svare på, hvad man er stolt af ved at arbejde hos virksomheden. 
Find vinklen og bak arbejdet op med konkrete handlinger i form af eksempelvis en rejsepolitik, madspildspolitik, donationer eller sponsorater. Det sender for eksempel et problematisk budskab, hvis man som arbejdsplads siger, at man arbejder med at nedsætte sit klimaaftryk, men så samtidig serverer oksekød i kantinen hver dag og giver alle nye medarbejdere en buket blomster – som er nogle af de helt store klimasyndere.
Samtidig er det vigtigt at stå ved det, man laver. Man skal derfor ikke forsøge at fremstå mere social ansvarlig eller bæredygtig, end man er. Er man for eksempel en olievirksomhed, skal man ikke bagatellisere ens klimapåvirkning. I stedet kan man vise, hvordan man kompenserer og måske arbejder mod grønnere energiformer.
“Din virksomhed behøver ikke redde liv for at have et formål, men det er vigtigt at tage stilling til, hvorfor din virksomhed eksisterer, og hvad der gør jer interessant for kandidaterne. En dagpleje kan for eksempel arbejde for at ‘skabe de bedste forudsætninger for den næste generation’, mens en IT-virksomhed måske er med til ‘at skabe Danmarks digitale infrastruktur’ eller lave sundhedssystemer ‘der gør det nemmere for os at være danskere’.”
– Camilla Fielsøe van Dijk.

4. KANDIDATOPLEVELSEN

Mange virksomheder har allerede erkendt vigtigheden af en god kandidatoplevelse. I 2023 vil det kun blive et endnu vigtigere emne. Ansøgningsprocessen bliver et konkurrenceparameter sammenligneligt med en kunderejse, da det handler om at give kandidaterne en god oplevelse. På den måde øges chancen nemlig for, at de vender tilbage næste gang, virksomheden slår et job op. Hvis man som virksomhed ikke behandler sine kandidater godt, skader det virksomhedens omdømme. De gode oplevelser spredes hurtigt, men de dårlige spredes som bekendt endnu hurtigere.
Sørg for at kandidaterne bliver behandlet godt fra første kontakt til underskrivelse af kontrakt eller afslag. Gør det nemt at søge en stilling og sørg for at følge op undervejs i processen. Det giver kandidaterne en følelse af, at deres tid bliver værdsat – hele vejen igennem. Tænk over at kandidaterne ofte bruger væsentlig længere tid på at målrette deres CV og skrive den perfekte ansøgning, end I som virksomhed gør på at sortere i stakken af kandidater.
“Alle der rekrutterer, bør prøve at søge et job hos sig selv. Tjek din egen rekrutteringsprocess igennem og se på, hvordan I kan gøre det til en ‘federe shoppingoplevelse’, ligesom I gør jeres bedste for at få kunder i biksen og beholde dem. Indfør et ratingsystem og spørg dine kandidater, hvad I kan gøre bedre næste gang.”
– Camilla Fielsøe van Dijk.

5. MEDARBEJDEROPLEVELSEN

Til slut er det vigtigt at huske, at employer branding ikke kun handler om at tiltrække nye kandidater. Det handler også om at passe på dem, man har. I 2023 forudser Camilla, at der i langt højere grad vil være fokus på medarbejdernes behov. Vi vil gå fra at tale om ‘work-life balance’ til i stedet at tale om ‘life-balance’ med fokus på livet. 
I 2023 vil de mere almindelige medarbejdergoder som frokostordninger og fitnesstilbud blive suppleret med andre typer medarbejdergoder. Goder, der gør hverdagen lettere for medarbejderen, f.eks. cykel-leasing, pendlerkort, ellader-abonnementer, børnepasning, ekstra fridage og coaching-timer. Derudover vil langt flere beslutninger tage udgangspunkt i medarbejderen. Magtbalancen ændrer sig hele tiden, og i takt med at medarbejderne får mere at sige. Hvis man som virksomhed vil have tilfredse medarbejdere, er det derfor vigtigt, at man lytter.
“Lyt til dine medarbejdere og lad være med at give dem fem flasker vin til jul, hvis de i virkeligheden hellere ville inviteres ud at spise eller have en plante i julegave. Mit råd til dig som virksomhedsejer er, at du skal stoppe med at gætte og i stedet spørge dine medarbejdere, hvad deres behov er og så lyt til deres svar. – Og husk at alle medarbejdere ikke nødvendigvis behøver at få det samme.”
– Camilla Fielsøe van Dijk.

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side