7 MÅDER HVORPÅ EMPLOYER BRANDING PÅVIRKER DIN BUNDLINJE

1. Det koster i gennemsnit 50-75% af en medarbejders årlige løn at rekruttere en ny medarbejder

Det er væsentligt dyrere at skaffe ny arbejdskraft end at fastholde medarbejdere, når man medregner udgifter til både annoncering og evt. rekrutteringsbureauer samt tiden brugt på samtaler og forhandling. Et amerikansk studie peger prisen i retningen af 50-75 % af en medarbejders årsløn, og en høj medarbejderomsætning bør derfor betragtes som et faresignal på linje med kundeflugt. Derudover vil din virksomhed også opleve videnstab, hver gang en medarbejder forlader jer, og en ny skal læres op, og det kan derfor altid bedst betale sig at passe på de medarbejdere, man har.

2. 36% af jobsøgere mener, at en virksomheds ry er vigtigt, når de vælger arbejdsgiver

Et stærkt employer brand kan hjælpe med at tiltrække de rigtige kandidater, fastholde eksisterende medarbejdere og positionere din virksomhed på markedet, mens et dårligt renommé vil gøre det svært for dig overhovedet at rekruttere arbejdskraft. Det betyder altså meget, hvordan din virksomhed bliver omtalt både internt og eksternt.

3. Du sparer i gennemsnit 43% på rekruttering, hvis du har et stærkt employer brand

Dit employer brand har stor betydning for antallet og kvaliteten af de ansøgninger, du modtager. Du vil modtage flere uopfordrede ansøgninger og skal bruge færre penge på annoncering og stillingsopslag, hvis din virksomhed har et godt ry. Det vil stå mere klart for potentielle kandidater, hvad din virksomhed står for og tilbyder som arbejdsplads, hvilket vil tiltrække de rette kandidater og gøre rekrutteringsprocessen både mere effektiv og billigere.

4. En fejlrekruttering kan koste op mod 75 – 150 % af årslønnen.

For at tiltrække de rette kandidater er det vigtigt at overveje, hvordan du ønsker at positionere din virksomhed på arbejdsmarkedet og hvilken målgruppe, du ønsker at tiltrække. Det indebærer at have en stærk Employer Value Proposition (EVP) i form af et fasttømret værdisæt, samt at være åben omkring, hvilket arbejdsmiljø i ønsker, og hvad I forventer af medarbejderen fra start. Det kan være en dyr affære at hyre den forkerte og i værste tilfælde kan det lede til at andre medarbejdere forlader virksomheden, hvis der er tale om f.eks. et dårligt match med en ny leder.

5. 50% af kandidater vil ikke søge job hos en virksomhed, der har et dårligt ry - selv hvis de bliver tilbudt mere i løn

Et kommercielt brand og employer brand kan ikke skarpt opdeles, og har din virksomheds kommercielle brand et dårligt ry, vil du også have svært ved at tiltrække kandidater. Derfor kan det i sidste ende være nødvendigt at rebrande og repositionere både butiksbrandet og employer brandet for at rette op og kunne skaffe tilstrækkelig arbejdskraft.

6. Kandidater tror 3 gange mere på eksisterende medarbejdere end udsagn fra virksomheden selv

Det er i sidste ende dine medarbejdere, der har den største magt, når det kommer til at definere dit employer brand, da det er dem, kandidaterne lytter mest til. Det gælder om at have et tiltalende og troværdigt brand, hvis kandidaterne skal vælge dig, og til det er medarbejderambassadører et godt og ofte overset redskab.

7. Din medarbejderomsætningen kan reduceres med 28%, hvis du investerer i dit employer brand

Medarbejderomsætningen også kaldet ‘churn’ er din evne til at fastholde medarbejdere. Ved at arbejde målrettet med employer branding øger du automatisk fokus på trivsel, du får fortalt de gode historier, øget medarbejderperformance, og det vil i sidste ende reducere din medarbejderomsætning. Husk også at mange medarbejdere også er kunder, eller kender nogen som er kunder hos dig. Forlader medarbejderen dig, forlader kunden dig sandsynligvis også.

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side