6 NØGLEPUNKTER TIL DIN REKRUTTERINGSSTRATEGI

1. Personalisér. Personalisér. Personalisér.

Hvis du skal gøre dig nogen forhåbning om at bryde igennem lydmuren af de mange tilbud, kandidater svømmer i, er en af de tendenser, som buldrer frem, personalisering af Employer Branding og rekrutteringskampagner til specifikke segmenter og behov. Faktisk mener hele 91% af forbrugerne, at det er vigtigt at modtage tilbud og anbefalinger, der er personlige og relevante for deres behov (Accenture). Og da vi ved at kandidater opfører sig som forbrugere, kan du høste god effekt ved denne metode. Eksempler på personalisering kan være personlig kommunikation, spejling af kandidat med lignende medarbejdere i organisationen for at vise karrieremuligheder eller sammensætning af lønpakke til individuelle behov.
Skab fx dynamiske og unikke landingssider, der ændrer sig baseret på kandidatens tidligere interaktion med jeres websted. Vis relevante indholdselementer, der appellerer til deres specifikke interesser og behov.
Ved at personalisere kandidatrejsen skaber du en autentisk forbindelse, som resulterer i en mere positiv kandidatoplevelse.
Uanset om kandidaten får jobbet eller ej. 

2. Styrk virksomhedskulturen

Del historier, der illustrerer jeres værdier og skab autentiske budskaber. En stærk virksomhedskultur er afgørende for succes. Det mener 94% af lederne og 77% af kandidater iflg. (Deloitte & Glassdoor). Sørg derfor for at have en struktureret proces for indsamling af historier eller idéer, som er værd at sprede. Det kan være på temadage, teammøder, konkurrencer og lign.
Giv medarbejderne ordet ved fx at lave medarbejderportrætter, videoer eller skriftligt, hvor de fortæller om deres rolle, arbejdsmiljø og hvorfor de elsker at arbejde i netop jeres virksomhed. Dette vil give kandidaterne et autentisk indblik i jeres virksomhedskultur.
Ved at styrke virksomhedskulturen tiltrækker I ikke kun talentfulde medarbejdere, men skaber også en positiv arbejdsplads, der øger medarbejdernes trivsel og engagement, og produktivitet og resultater i sidste ende.

3. Engagér med visuelt indhold

Dette kender du sikkert fra vores tidligere blogindlæg. Men den holder altså stadig, for videoindhold bliver mere populært og brugt effektivt i rekrutteringsprocessen.   
82% af al internettrafik i 2023 forventes at være videoindhold, og videoer får 5 gange flere visninger end billeder på LinkedIn (Cisco & LinkedIn). Brug derfor videoer og andet visuelt indhold, fx infografikker til at præsentere jeres virksomhed, formidle værdier, jobmuligheder og ikke mindst, til at differentiere fra konkurrenterne på en effektiv måde. Hvis dine karrieresider og native kanaler endnu ikke indeholder video, går I glip af enorme eksponeringsmuligheder. Så, har du stadig luft i budgettet, vil vi anbefale at allokere dem på videoproduktion. Det er simpelthen afgørende for at skabe en mere dynamisk og mindeværdig oplevelse for kandidaterne, og øger deres interesse og engagement.  

4. Deltag aktivt på sociale medier

Sociale medier følger i naturlig forlængelse af video & visuals. Vær derfor aktiv og fortæl om arbejdspladsen på sociale medier – LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter og hvor jeres målgrupper ellers befinder sig. 79% af kandidaterne bruger nemlig sociale medier til at søge efter job, og 87% er åbne for at blive kontaktet om nye jobmuligheder, hvis altså at arbejdsgiveren har et positivt omdømme på sociale medier (Jobvite & LinkedIn). Ved at være aktiv på sociale medier kan du øge jeres synlighed, nå ud til en bredere målgruppe og opbygge et troværdigt employer brand. Dette hjælper dig med at tiltrække de bedste medarbejdere og øge stoltheden hos de eksisterende. Kandidater er allermest interesseret i at vide, hvad eksisterende medarbejdere siger om arbejdspladsen, hvordan en typisk dag vil se ud, hvordan jeres kultur er og hvilke udviklingsmuligheder I tilbyder. Husk at Employer Branding også dækker over at belyse disse faktorer og kommunikere dem på jeres sociale platforme. Brug også gerne her eksisterende medarbejdere til at fortælle om det. 

5. Brug data til at træffe bedre beslutninger

Vi kommer ikke udenom data. Og i en HR- og rekrutteringskontekst kan data-drevne strategier optimere rekrutteringsindsatsen ved at reducere ansættelsestiden med op til 50% og omkostningerne pr. ansættelse med op til 30%. Derudover mener 73% af HR- og rekrutteringsansvarlige, at data og analyse er afgørende for fremtidens rekruttering (McKinsey & LinkedIn). Arbejd databaseret og brug data til at identificere de mest effektive rekrutteringskanaler, de mest effektive jobopslag, hvor kandidater falder fra i ansøgningsflowet, hvor I kan forbedre kandidatoplevelser o.m.a., Dette vil gøre dig i stand til at træffe mere informerede beslutninger. Der findes masser af tracking og data på jeres eksisterende platforme og systemer. Afdæk hvilke KPI’er der er nødvendige at optimere på, og insistér på data til at holde jer på rette kurs mod jeres mål. 
Data spiller også en afgørende rolle i 6. punkt, når det kommer til indsigt i organisationen og ønsket om en mere mangfoldig arbejdsplads og kultur.

6. Tag ansvar

En af de helt store hot topics & game changers, er implementeringen af ESG- og DEIB-initiativer. Begreberne står for hhv. Equity, Inclusion & Belonging, og Environmental, Social, Governance og Diversity. Vi ved, at 64% af kandidaterne i dag vurderer en virksomheds sociale og miljømæssige engagement som afgørende, når de vælger arbejdsplads – og jo yngre jeres medarbejdere er, des vigtigere er det for dem.  
Ved at fokusere på ESG og DEIB viser I virksomhedens engagement og dedikation til at være en ansvarsfuld arbejdsplads. Det gør jer ikke kun mere attraktive, men I vil også kunne tiltrække flere forskellige typer af kandidater. Dermed styrker I jeres omdømme som en mangfoldig arbejdsplads, hvor forskellige perspektiver og baggrunde værdsættes. Og det bidrager til øget innovation og kreativitet – mangfoldige arbejdsstyrker har vist sig at være 19% mere innovative (PwC & Boston Consulting Group).  
Husk dog, at implementeringen af ESG- og DEIB-initiativer skal være forankret i virksomhedens værdier og handlinger og ikke kun et skriftligt manisfest på hjemmesiden – ellers får det den modsatte effekt – også kaldet people eller culture washing.
Hvis du vil have et troværdigt Employer Brand, er det nødvendigt at bakke jeres statements op med data, der hvor langt I er med at indfri jeres ambitioner.
Det var hermed vores anbefalinger til nøglepunkter, der er værd at fokusere på.
Start fra en ende og prioritér de vigtigste punkter for din virksomhed. Jo før du kommer i gang, jo stærkere står din virksomhed som attraktiv arbejdsplads.
  

Tag endelig fat i os, hvis du har brug for yderligere sparring eller rådgivning.

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side