3 TIPS TIL AT FINDE OG TILTRÆKKE DE RIGTIGE KANDIDATER MED RECRUITMENT MARKETING

At finde de rigtige kandidater er en svær opgave. For så derefter at tiltrække dem og give dem lyst til at sende en ansøgning afsted, er en endnu svære opgave. Men ikke med recruitment marketing.

 

Rekrutteringsmarkedet er i dag et meget konkurrencepræget marked. Derfor bliver du nødt til at ligge hjernen i blød for at komme op med de gode og kreative idéer. Det er afgørende at skille sig ud og vække en nysgerrighed hos kandidaterne. Hvorfor skal de arbejde for lige netop dig? Hvad gør jeres arbejdsplads federe end de andre? 

Det er overvejelser, som du er nødt til at gøre dig, hvis du vil være med i konkurrencen om de dygtigste kandidater.

For uanset, om du leder efter medarbejdere på diverse jobportaler eller på sociale medier, så er god rekruttering altså ikke noget, man kommer sovende til. 
Derfor har vi skrevet denne artikel, hvor vi giver vi dig 3 helt konkrete tips til, hvordan du finder og tiltrækker drømmekandidaterne med recruitment marketing.

1. Skræddersy dit rekrutteringsforløb

Hvem ville være det perfekte match til stillingen?
Det er noget af det første, som du bør overveje i din rekrutteringsproces. Det er nemlig vigtigt i forhold til, hvordan du skal kommunikere bedst og mest effektivt til potentielle kandidater, så du ikke risikerer at ansætte de forkerte. 

Du skal undersøge og forstå din målgruppe, så du er sikker på, at du kommunikerer det helt rigtige indhold – på den helt rigtige kanal.Og det kræver en dedikeret indsats. 
Der er nemlig stor forskel på, om du skal rekruttere en ny SoMe-manager eller en IT-konsulent. Derfor skal du gøre dig nogle tanker om, hvordan din drømmekandidat gerne vil kommunikeres til, på hvilke medier de er til stede og hvilke budskaber, som de reagerer (positivt) på. 

Er det vigtigt at vise et dynamisk arbejdsmiljø? Eller er det vigtigere at vise stemningsbilleder fra fredagsbaren? Eller måske er det vigtigt at lægge vægt på personalegoder såsom barsel og pension?
Du skal simpelthen undersøge, hvad din ideelle kandidat gerne vil have i en fremtidig arbejdsplads. Og så skal du sælge varen. 

På den måde, kan det være en stor fordel at skræddersy rekrutteringsforløbet til den specifikke kandidat. Tag bevidste valg i forhold til indhold, format, tone of voice, medie osv. Kandidaterne er kræsne! Derfor skal du gøre dig umage, for at blive taget i betragtning. 
Husk på, at du ikke skal ramme alle. Du skal kun ramme relevante potentielle kandidater og derfor skal du kommunikere personligt til dem. Det handler nemlig ikke om at nå så mange kandidater som muligt, men om at nå de(n) helt rigtige.

2. Kommuniker til potentielle kandidater på sociale medier​

Sociale medier er både et værktøj til at finde kandidater i form af annoncering og segmentering. Men det er også effektivt til at tiltrække nye kandidater og engagere dem gennem relevant indhold. 

På sociale medier kan du give jeres netværk og følgere indsigt i hvem I er og hvad I står for som virksomhed. I kan kommunikere jeres værdier, vision og kultur, så potentielle kandidater får øjnene op for jer og bliver interesserede i netop jeres arbejdsplads.
Rekruttering på sociale medier kaldes også for social rekruttering eller recruitment marketing. Få helt styr på de to begreber lige her, og hvordan du får mest muligt ud af recruitment marketing. 
Det handler i høj grad om at brande jer, som en attraktiv arbejdsplads og fokusere på jeres employer branding.

Alle virksomheder har noget at byde på. Det kan være, at I har en god humor på kontoret, et højt fagligt niveau eller måske I kan prale af at have en 4-dages arbejdsuge. Det handler om at fremhæve det, som gør jeres arbejdsplads til noget unikt.

Og der er særligt en ting, som lokker nye medarbejdere til. Fortællingen om andre medarbejdere. Det er vigtigt, at I viser jeres medarbejdere frem og skaber en fortælling om dem, hvorfor deres arbejde er meningsfyldt, og hvilke muligheder der er, for at udvikle sig.
Derudover er det også en fordel at inddrage jeres medarbejdere til at nå ud til flere mennesker. Vi lytter nemlig meget mere til vores netværk end vi gør til brands. Tidligere brugte man sit fysiske netværk, når man skulle søge et nyt job. Men i dag, er det lige så normalt at trække på sit online netværk i forbindelse med jobskifte.
På den måde kan I virkelig udnytte de sociale medier som en platform til at kommunikere til nye potentielle kandidater – uden at det føles som rekruttering.

Rekrutteringsvenligt indhold på sociale medier afhænger selvfølgelig af, hvilket socialt medie I er til stede på. LinkedIn fx er et professionelt medie med fokus på faglighed, kompetencer, resultater og referencer. Her er det oplagt at lave indhold om thought leadership og vidensdeling, men det fungerer også rigtig godt til opslag om og af jeres medarbejdere. 
I sidste ende handler det om at finde en god balance mellem fagligt og socialt indhold. Og vigtigst af alt, skal det altid være relevant og af høj kvalitet. Vi har samlet lidt inspiration i form af konkrete idéer til, hvad vi mener, er rekrutteringsvenligt indhold:

– Nyheder om nye initiativer og begivenheder
– Gode råd og guides inden for jeres fagområde 
– Medarbejderportrætter, præsentationer af nye medarbejdere og fejring af de eksisterende, fx jubilæer eller særlige fremhævelser
– Resultater, som I har opnået – og resultater, der gør jeres medarbejdere stolte
– Kundecases – hvem arbejder I sammen med, på hvilke projekter og med hvilket formål?
– Konferencer, besøg, efteruddannelse etc.
– Hverdagssituationer, billeder/videoer eller quotes af hverdagen i jeres virksomhed. Fx fælles fredags-morgenmaden, løbeklubben, børn-med-på-arbejde dagen osv. Noget der implicit viser jeres kultur og værdier.
Og selvfølgelig, indhold om jeres åbne stillinger
Læs meget mere om, hvordan du kan rekruttere effektivt på de sociale medier her.

3. Brug video i din rekruttering

sociale medier har du uendeligt mange muligheder for at skabe engagerende og visuelt indhold, som kan give din virksomhed mere opmærksomhed. 
Det stigende antal brugere på sociale medier gør, at både virksomheder og private desperat kæmper om brugerens tid. Og vi er blevet mere kræsne. Vi stopper nemlig ikke op for hvem og hvad som helst.

Derfor handler det om at skabe relevant indhold, der skiller sig ud fra mængden og vækker potentielle medarbejderes interesse. Såkaldt “scroll stopper contents”.
Det skal selvfølgelig være indhold, som matcher hvem I er som virksomhed og hvem I gerne vil tiltrække. Det kræver, at I bruger de helt rigtige kneb. Men hvordan gør man lige det? 
Video, video og mere video. 

Ja ja, vi er også biased på netop dette emne, for vi elsker video (hvis nogen skulle være i tvivl). Men faktum er, at vi simpelthen ikke kan komme udenom, at video er det absolut bedste, når det gælder performance på sociale medier. Video er statistisk set det mest engagerende indhold på sociale medier og noget af det indhold, der konsumeres absolut mest.
Der er altså noget om snakken. På LinkedIn virker billeder og video langt bedre end tekst, da formaterne skaber større opmærksomhed. Faktisk, så viser en LinkedIn undersøgelse, at brugen af video i gennemsnit giver 75% flere delinger end opslag uden video.
Du kan selvfølgelig købe videoproduktion ude i byen (eller hos os), men du kan altså også komme langt med gå-på-mod og din smartphone. Videoer behøver nemlig ikke altid være store forkromede produktioner.

Og nu kan du måske godt sidde tilbage og tænke “Jamen I har jo lige sagt, at indholdet skal være af høj kvalitet, og jeg er amatør med video?” Men, bare rolig – vi kan berolige dig med, at det i de fleste tilfælde er bedre at vise, at jeres arbejdsplads er et godt sted at være. Og det kan sagtens være gennem korte videoer af jeres hverdag eller fx talking heads, hvor en af jeres medarbejdere stiller sig foran kameraet og taler. 

Faktisk så viser flere undersøgelser, at knap 2/3 foretrækker en video på under 60 sekunder. Derfor kan det virke lige så stærkt med enkelte håndholdte produktioner, så længe autenticiteten er i top og budskaberne er ægte.

Et lille tip: Langt de fleste mennesker ser videoer på deres mobil – og de ser dem uden lyd på (faktisk hele 86% af os). Derfor er det vigtigt, at få lagt undertekster på alt jeres videoindhold, så budskaberne når seeren, også uden lyd.

Med recruitment marketing er det altså en fordel at undersøge, hvem din ideelle kandidat faktisk er, så du kan skræddersy rekrutteringsforløbet og sikre personlig kommunikation. Du skal være proaktiv og kommunikere til potentielle kandidater på sociale medier, så de en dag konverterer til nye medarbejdere. Og du skal bruge video, så dit indhold kan blive opdaget, set og delt. 

Så hvis du vil blive bedre til at finde og tiltrække de bedste kandidater og samtidig skille dig ud i konkurrencen, så er svaret ganske enkelt: recruitment marketing. 
Vil du høre mere om recruitment marketing og hvordan du kan lave en ud-over-det-sædvanlige rekrutteringsstrategi, der sikrer dig de allerbedste kandidater – så ræk ud til os her.

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side