DERFOR SKAL DU ARBEJDE MED ET CONTENT MAP I DIN REKRUTTERING

16.03.2022

Derfor skal du arbejde med et content map i din rekruttering

Når du arbejder med recruitment marketing er et vigtigt redskab et content map. Du har sikkert læst det før, men bare for at opsummere, så går recruitment marketing ud på løbende at engagere relevante kandidater, for til sidst at få dem til at søge job hos netop din virksomhed. Hvis ikke du er bekendt med begrebet, kan læse mere om det her. 
Et content map er, som navnet lyder, en kortlægning af indhold til recruitment marketing. Dvs. du skræddersyr din content til en specifikke målgruppe af kandidater til hver fase af kandidatrejsen.

Ved at fordele indholdet i faser sikrer du nemlig, at indholdet besvarer kandidaternes spørgsmål under hele kandidatrejsen på de platforme, hvor det vil være relevant for dem at befinde sig.

Start med at beskrive dine personaer

For at mappe indholdet korrekt, kræver det, at du kender din målgruppe og evt. har udarbejdet personaer. En persona er en repræsentativ beskrivelse af den ideelle kandidat og inkluderer demografiske facts og personlige karakteristika. Når man arbejder med personaer, går man udover de gængse segmenteringskriterier. Man identificerer hvor personaen holder sig opdateret, hvad der driver hende, interesser, adfærd, privatliv og meget mere.

Når din persona(s) er beskrevet, ved du med hvilke budskaber hun skal rammes og på hvilke kanaler. Og det er her dit content map bliver relevant. Det skaber overblikket over hvilket indhold der skal distribueres på diverse kanaler.

Eksempel: Du arbejder i en kommune, der skal rekruttere byggefaglige projektledere til jeres teknisk afdeling. Din primære målgruppe er ingeniører, og du har udarbejdet personaen ”Designer-Marie”, hvor nogle af nøgleordene i hendes persona er interesse for designprocesser, brugervenlighed og æstetik.

Så hvis du gerne vil have kandidater med denne profil til at søge jobbet, gælder det altså om at tale til Designer-Maries interesser, behov og spørgsmål, for at gøre hende interesseret i jobbet og modne hende til at søge jobbet.

Der findes forskellige modeller for at illustrere et content map. I nedenstående eksempel har vi taget udgangspunkt i recruitment marketing tragtens tre første faser, hvor content er mappet til at besvare Designer-Maries potentielle spørgsmål, når hun ser jobmuligheden på diverse sociale kanaler.

 

For at variere dit indhold, bør dit content map være et mix af flere formater og medier; video, foto, artikler, blogposts, indlæg mm., da de har forskellig effekt.
Når content er distribueret målrettet, er der en god chance for, at personer der matcher Designer-Marie har mødt ovenstående content på en eller flere platforme. Du har dermed har øget hendes forståelse for jobmulighederne i din kommune i sådan en grad, at hun søger jobbet.

Som i al leadgenering vil der være nogle kandidater som falder fra, på vej ned gennem tragten, men fortvivl ikke. Det er ikke spildt arbejde. For søger de ikke jobbet med det samme, er der stadig en chance for, at de vil gøre det på et senere tidspunkt, fordi de nu ved at I findes og rent faktisk kan tilbyde noget jobindhold, som taler til netop deres behov. Og hvis ikke, så var der formentlig ikke et match uanset hvad.

Gå i dybden med clusters​

Når du arbejder med et content map kan du vælge at dele det op i clusters. Clusters repræsenterer områder, som du gerne vil være kendt for blandt potentielle kandidater.

Hvis din persona eksempelvis interesserer sig for bæredygtigt byggeri eller innovation, kunne dette være et cluster, hvor du laver indhold der beskriver, hvordan jeres arbejdsplads forholder sig til det. På den måde forstærker du dine budskaber og differentierer dig fra konkurrerende content, som din målgruppe møder.

Hvis du vælger at gå cluster-vejen, bør du starte med at udbygge ét cluster ad gangen. På den måde sikrer du at have publiceret content i alle faser af kandidatrejsen indenfor hvert cluster.

Det lyder måske som en overvældende opgave at komme i gang med et content map, men det behøver det ikke at være. Formentlig har I allerede noget content at tage udgangspunkt i fra jeres eksisterende karrieresite og rekrutteringsproces, som blot skal bruges strategisk og tilpasses med stærkere budskaber. Og når først arbejdet er gjort én gang, er det nemt at vedligeholde. Og ellers arbejder contenten for dig og sørger for løbende at kvalificerede kandidater bevæger sig ned gennem tragten. Derfor er det en bæredygtig investering at arbejde med content maps og clusters i din recrutiment marketing.
Camilla_van_Dijk: Styrk din rekrutteringsstrategi

Camilla van Dijk
CEO