DERFOR ER REKRUTTERING LIG MED SALG

Der var engang, hvor recruiters havde kronede dage. Nogle kan sikkert huske, hvordan det var, når behovet for nye medarbejdere opstod. Lidt karikeret var der typisk to scenarier. Det ledige job blev slået op og vupti, så væltede det ind med ansøgninger. Eller udvalgte kandidater blev prikket og bedt om at sende deres CV, hvilket de troligt gjorde. Og når så recruiteren besluttede sig for at tale med de pågældende kandidater, dikterede denne betingelserne for aftalen, og kandidater måtte derfor vente, indtil recruiteren var klar til at interagere!
Sådan er det bestemt ikke mere.
I dag må de fleste recruiters nok erkende, at der skal arbejdes lidt mere for kandidaternes gunst, samtidig med at styrkeforholdet er vendt 180º! Det er der flere årsager til.

Arbejdsstyrken forandrer sig

For det første er den tryghedssøgende arbejdsstyrke, også kendt som babyboomers, ved at forlade arbejdsmarkedet. Nu er det generation X og Y, der dominerer arbejdsmarkedet. De er født digitale, nysgerrige, og så er de drevet af passion og mening. De vægter venners mening højere end autoriteter, og de deler alt, hvad der er værd at dele. Spørger man dem om deres valg af fremtidige job, svarer 58%, at de synes, at det er vigtigt at vide noget om virksomhedens historie, værdier m.v.
Det hænger sammen med det generelle billede af en formålsdrevet generation, som dels stiller krav til sin arbejdsplads og dels gerne vil være med til at gøre en forskel for verden. Kandidater tager altså ikke bare det første og bedste jobtilbud længere, og de er hurtigt videre, hvis virksomheden ikke formår at fange og fastholde deres interesse.

Kandidaternes adfærd ligner mere og mere forbrugernes

Digitalisering, sociale medier og word of mouth har gjort information langt mere tilgængeligt end tidligere, hvilket også har gjort kandidater mere selektive, når en ny arbejdsgiver skal findes. Kandidaters adfærd ligner simpelthen mere og mere forbrugeres. De rammes af reklamer (læs: annoncer), laver research, læser reviews og sammenligner tilbud, før de overhovedet overvejer at tage kontakt til en virksomhed om et job. Det betyder også, at der nu indgår flere steps i kandidatrejsen, som i dag er 41% længere, end blot for to år siden! 
Den længere beslutningsrejse opstår, fordi vi har at gøre med en kravstillende og formålsdrevet arbejdsstyrke, som har behov for mere information, før de træffer en så vigtig beslutning som et jobskifte.
“Spørgsmålet er så om virksomhederne og deres rekrutterende enheder vil give kandidater den information, de har brug for eller om de vil tvinge kandidater til selv at lede efter information.”
Personligt er jeg ikke selv i tvivl. 

Fortæl din historie. Ellers gør andre det!

”Det gør vi jo allerede” vil nogle virksomheder nok mene. Men nej, det er ikke nok at have et flot og udfoldende karrieresite (hvis du da har et), hvor din virksomheds historie bliver fortalt, hvis ikke der genereres trafik til siden. For virkeligheden er, at du kun taler til de få kandidater, der ved I eksisterer, og som selv har formået at finde frem til din karriereside. På det her stadie er de halvvejs igennem den nye kandidatrejse. Med andre ord har de allerede nu dannet deres eget indtryk af jer som virksomhed, inden de møder jeres version. 
Og hvad så med de mere passive kandidater – hvordan finder de frem til jeres side?

DEN NYE KANDIDATREJSE

At kandidatrejsen er forlænget, og at det nu er kandidaterne, der er mere i kontrol, kan sagtens have sine fordele for en virksomhed. Virksomhederne har nemlig en oplagt mulighed for også at udnytte de sociale platforme til at påvirke kandidaters opfattelse af og viden om virksomheden tidligt i den nye kandidatrejse. 
Bevares, de fleste virksomheder er skam blevet bedre til at flytte opmærksomheden over på de sociale medier, problemet er bare, at det ofte er fragmenterede budskaber, og ofte er kommunikation af kommerciel karakter. Uden at generalisere alt for meget – og så alligevel – er det desværre ofte uinspirerende og uengagerende. Og der spilles på alt for få tangenter.  
Virksomheder skal forstå, at man i dag ikke søger nye medarbejdere. De skal tiltrækkes og fristes med relevant indhold og appellerende budskaber på flere kanaler. Og det kræver altså, at recruiters og de rekrutterende ledere finder sælgergenet frem og behandler kandidater med samme vedholdenhed og omhu som virksomhedens kunder.

Konvertering der kan mærkes

Virksomheder, der forstår den nye kandidatrejse og behandler deres kandidater som kunder vil opleve stærkere kandidatrelationer, som afspejles i en markant effektivisering af rekruttering.  
På den korte bane bliver der nemlig bygget pipelines af kandidater, der holdes ”varme”, og når behovet for nye medarbejdere opstår, er kandidaterne lettere at konvertere til en ny medarbejder. Det er de, fordi de har en reel og vedvarende interesse for virksomheden. De ved i langt højere grad, hvad virksomheden står for, og herunder hvad de kan forvente. Det giver samtidig bedre job matches, hvilket kan mærkes på den lange bane ved lavere churn og højere medarbejdertilfredshed.  
En anden fordel ved at kommunikere mere og på flere niveauer med kandidater er, at det kan mærkes på omsætningen, da det har en afsmittende effekt på markedsføringen generelt. Kandidater er jo i mange tilfælde også kunder og omvendt. 
De kronede rekrutteringsdage ER ovre, men det er vel ikke så skidt endda? 
Spørgsmålet er bare: Skal det være svært for kandidaterne at lære jer bedre at kende?

Eller vil I sikre, at de slet ikke er i tvivl om, hvem I er. hvad I står for. hvad jeres værdier er. hvilken kultur I har. hvorfor de vil arbejde for jer.

Eller vil I sikre, at de slet ikke er i tvivl om,
hvem I er. hvad I står for. hvad jeres værdier er. hvilken kultur I har. hvorfor de vil arbejde for jer.

Læs også:

We use cookies to improve your experience on our site

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på vores side