Derfor bør du arbejde med Employer Branding

20.09.2019

Et velrenommeret Employer Brand bør være et must i enhver virksomhedsstrategi. Hvorfor? Fordi det gør det markant lettere at ansætte bedre kandidater, reducerer ansættelses- og marketingomkostninger og øger produktiviteten.  
Så hvis du er i en virksomhed, hvor der tøves omkring investering i Employer Branding, bør du læse disse 4 gode grunde til at arbejde med det.


1. Du vælger ikke talenter. Talenter vælger dig! 

Der er fortsat rift om talenterne og i et marked med faldende ledighed forudses en kraftig stigning i rekrutteringsomkostninger de kommende år. 

Det kan godt give hovedpine for virksomheder, og derfor er der god grund til at begynde at fokusere på, hvordan rekruttering kan drives af kandidater selv, i stedet for det modsatte. Men det kræver en forståelse for, at man først er nødt til at sikre sig et attraktivt Employer Brand for at kunne tiltrække kandidaterne nu og på fremtidens arbejdsmarked. 

Når din virksomhed har et stærkt Employer Brand, skaber det ikke bare stolthed hos eksisterende medarbejderne. Det, at være del af en virksomhed med den rette virksomhedskultur, er nemlig ligeså vigtigt for potentielle nye medarbejdere. Derfor undersøger 75% af de jobsøgende også virksomhedens brand på de sociale medier, inden de trykker ”søg job”. Gennem disse kanaler kan de jobsøgende nemlig hurtigt danne sig et indtryk af virksomheden og selv vurdere, hvorvidt de passer ind i virksomhedskulturen. På den måde vil jobsøgende i langt højere grad finde din virksomhed og søge ledige jobs helt af sig selv!

 2. Reducer omkostninger

Med et attraktivt Employer Brand behøver du ikke bruge så mange penge på rekruttering. En rapport udarbejdet af LinkedIn viser bl.a., at virksomheder med et attraktivt Employer Brand i gennemsnit sparer 43% på rekrutteringsomkostninger. Det er penge, du i stedet for kan bruge på eks. produktudvikling, så du kan holde dig skarp ift. konkurrenterne. Derudover, viser analyser, at medarbejdere er mere villige til at acceptere en lavere løn, hvis de arbejder for en virksomhed med et godt omdømme. Det kan altså godt betale sig at investere i at vise jeres værdier på arbejdspladsen udadtil.

3. Dine medarbejdere bliver dine ambassadører  

Med et fokus på at styrke virksomhedens Employer Branding bliver nuværende medarbejdere dine bedste ambassadører og dermed vil ansættelser via deres netværk formentlig stige. Jo mere dine medarbejdere taler positivt om virksomheden, jo flere gode kandidater vil søge ansættelse. Hvorfor? Fordi medarbejdernes udtalelser afspejler den sande kultur på arbejdspladsen. Det mener kandidaterne i hvert fald, da de stoler 300% mere på nuværende medarbejdere end noget andet.  

Når medarbejdere bliver ambassadører, har det den effekt, at virksomhedens brand styrkes, uden at der er brugt penge på marketing. Kendskabet øges nemlig gennem word of mouth, og det har en positiv sideeffekt. For når kendskabet til dit brand øges (for noget godt vel at mærke), stiger salget parallelt.

4. Øg medarbejderengagementet 

Medarbejdere, der arbejder for stærke brands, er generelt mere entusiastiske og motiverede. Og sådanne medarbejdere er gode for enhver virksomhed, da de er 202% mere produktive! Og mere produktivitet er lig med større vækst. Vækst er lig med øget salg, hvilket bidrager til øget finansiel stabilitet. En finansiel stærk virksomhed er altid mere attraktiv for potentielle nye medarbejdere og samtidig skaber det jobtryghed hos eksisterende medarbejdere.

Konklusion

At have styr på sit Employer Brand er simpelthen bare god forretning. Så spring ud i det, og få italesat virksomhedskulturen og vis jeres værdier på arbejdspladsen. Det er der allerede, så det handler i bund og grund blot om at skabe transparens omkring det! Se her, hvordan vi kan styrke din virksomheds Employer Branding gennem video.

Læs også:

Hvad gør du, hvis kandidater ikke ønsker at arbejde for din virksomhed på fremtidens arbejdsmarked?



Kilde: https://www.socialseeder.com/7-stunning-employer-branding-facts-2019/ (CareerArc).