Bedste rekrutteringsalternativ til Jobindex

10.11.2021

Det bedste rekrutteringsalternativ til Jobindex

De fleste af os foretrækker at søge et job hos en virksomhed eller en organisation, som vi opfatter, som et godt sted at være. Enten fordi vi kender nogen, der arbejder der, eller fordi vi har fulgt virksomheden på de sociale medier. 

 

Vil du tiltrække de dygtigste medarbejdere, skal du derfor være knivskarp til at fortælle den gode historie om jeres arbejdsplads og jeres medarbejdere. 

 

At markedsføre sin arbejdsplads og tiltrække kandidater gennem sociale medier kaldes for Recruitment Marketing. Og da kandidaters adfærd har ændret sig og nu minder mere om forbrugeres, er den traditionelle kandidatrejse forlænget med intet mindre end 41%. Derfor er Recruitment Marketing blevet et vigtigt værktøj i kampen om kandidaterne. 

 

Den moderne kandidatrejse er 41% længere end tidligere

Du er helt sikkert bekendt med den traditionelle form for rekruttering. Det er den form for rekruttering, som man anvender på jobportaler som fx Jobindex.

 

Her arbejder man med en lineær kandidatrejse. Man laver et jobopslag, man indrykker det på jobindex, man venter på at modtage ansøgninger, man udvælger hvem der skal til samtale og så hyrer man den bedste kandidat. 

 

Bum.


Men hvad med hele processen inden?

 

Faktisk så ligger der en lang før-ansøger fase i en rekrutteringsproces, som er startet længe før du overhovedet går i gang med at lave et stillingsopslag. Måske endda længe før behovet for en medarbejder opstår. Der er tale om en løbende indsats med at påvirke kandidaters opfattelse af din arbejdsplads, inden du overhovedet har brug for at ansætte.

 

I dag er der nemlig stor konkurrence om de dygtigste medarbejdere, hvilket gør at magtforholdet har ændret sig. Før i tiden var det arbejdsgiveren der sad på magten, hvor det nu er kandidaterne. De kan mere eller mindre vælge og vrage. Og derfor bliver I nødt til at gøre jer umage i jeres rekruttering, for at skille jer ud.

 

Derfor er det vigtigt at skabe opmærksomhed omkring jeres virksomhed. I bliver nødt til at arbejde med at styrke jeres employer brand, så jeres virksomhed fremstår som en god arbejdsplads. På den måde kan I fremhæve jeres kultur, projekter, værdier og selvfølgelig jeres medarbejdere.

 

Og det er her recruitment marketing kommer ind i billedet. For nøjagtig som dem i marketing arbejder med at overbevise folk om, at de skal købe jeres produkt, er jeres fornemmeste opgave at overbevise kandidaterne om, at de skal arbejde for lige netop jer.

 

Læs vores ultimative guide til recruitment marketing lige her.

 

Fra push til pull

Når vi snakker om traditionel rekruttering, så mener vi processen fra, at I laver et stillingsopslag til I har ansat en medarbejder. Det kan vi kalde for den klassiske kandidatrejse

 

Den klassiske kandidatrejse består i grove træk af tre trin: 1) ansøgning, 2) udvælgelse og 3) ansættelse. På jobportaler som Jobindex, arbejder du med denne type kandidatrejse. Alt forud for at uploade et stillingsopslag, er altså ikke indregnet som en del af rekrutteringsprocessen. 

 

Når du rekrutterer på denne måde, har det en push-effekt. Du ‘pusher’ dit budskab ud på diverse jobportaler og venter på at modtage ansøgninger. En af begrænsningerne ved denne form for rekruttering er, at du kun når de kandidater, som er aktivt jobsøgende – og det snævrer din kandidatpulje betydeligt ind.

 

I recruitment marketing er det modsat – her arbejder du nemlig med pull-effekten.

 

Du bruger marketingredskaber til at brande din virksomhed, som en attraktiv arbejdsplads på tværs af forskellige sociale medier. Du gør en indsats for at tiltrække og engagere topkandidater fremfor at vente passivt på, at der tikker ansøgninger ind.

 

Ved at rekruttere på sociale medier udvider du netop din kandidatpulje, fordi både aktive og passive jobsøgende er til stede på disse kanaler.

 

Men det er altså ikke den eneste fordel ved recruitment marketing og dét at rekruttere på sociale medier. Der er langt flere muligheder, når det kommer til formatet på dit stillingsopslag.

 

Et billede siger mere end 1000 ord

Hvis et billede siger mere end 1000 ord, så tænk på hvor meget en video kan fortælle.

 

Et stillingsopslag på Jobindex er typisk et skriftligt opslag, der fylder omkring en A4 side. Det kan være en begrænsning, hvis du gerne vil fortælle flere ting på én gang. 

 

Det kan være svært at få plads til både en beskrivelse af din virksomhed, jeres kultur, specifikationer om kompetencer, detaljer om stillingen og selvfølgelig den obligatoriske linje om kantineordningen, fredagsbaren og bordfodboldbordet.  

 

I recruitment marketing arbejder du med forskellige former for content – og rigtig meget med video.

 

Udover, at video generelt er et godt redskab til at få din målgruppes opmærksomhed, så fordøjer den menneskelige hjerne visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end tekst.

 

Derfor kan du med video vise mange flere forskellige facetter af jeres arbejdsplads. I kan vise jeres medarbejdere, jeres fysiske omgivelser, forskellige arbejdssituationer, det fysiske miljø, (stadig sobre) klip fra fredagsbaren, den hyggelige snak over kaffemaskinen osv.

 

Læs også hvordan HK opnåede vilde resultater med videorekruttering af ny digitaliserings- og udviklingschef. 

 

Jo bedre en kandidat kender og forstår din virksomhed – og ikke mindst arbejdspladsen – desto mere motiveret er kandidaten for at lægge billet ind på en stilling. Engagerende indhold er den hurtige vej til forståelse for jeres kultur, vilje og styrker.

 

Øget troværdighed

Når du rekrutterer gennem Jobindex, så ejer du ikke selv distribueringen. Det vil sige, at dit stillingsopslag bliver slået op på Jobindexs portal og gennem Jobindexs sociale medier og kanaler.

 

Du er altså ikke selv afsender på dit stillingsopslag, som hvis det fx lå på jeres egen karriere- eller jobside. 

 

I recruitment marketing er du selv afsender på din kommunikation. Det vil sige, at I brander jer gennem jeres egne sociale kanaler, fx LinkedIn, med fokus på at tiltrække og engagere potentielle kandidater.

 

Ved selv at være afsender på jeres kommunikation, kan I øge troværdigheden og tilliden til jeres virksomhed. Og det er selvfølgelig også med til at styrke jeres employer brand. 

 

Derfor skal I selv fortælle historien om hvem I er som virksomhed, hvad I står for og hvordan I er som arbejdsplads. På den måde sikrer I at fortælle en ensartet og autentisk fortælling, som i sidste ende har betydning for din virksomheds omdømme og popularitet.

 

Distribuering på sociale medier

Der er mange fordele ved selv at eje kanalerne. Fx kan I på sociale medier segmentere jeres målgruppe ned til mindste detalje og på den måde kun vise jeres opslag til relevante kandidater. Det fungerer helt ligesom med almindelige annoncer – og derfor kan I selvfølgelig også lave retargeting.

 

Læs meget mere om, hvordan du rekrutterer på sociale medier lige her.

 

En anden fordel ved selv at eje kanalerne er adgangen til (rå) data. 

 

På Jobindex har du selvfølgelig også adgang til data. Men det er begrænset hvor mange data du får og hvor meget du kan få ud af de data. Du har ikke på samme måde mulighed for at gå i dybden med dem, analysere eller sammenligne dem med data fra fx sociale medier, jeres CRM eller anden intern database.

 

Lad os sige, at du uploader et stillingsopslag på Jobindex, og det får 150 visninger. Det er jo egentlig meget godt. Der er altså 150 mennesker, der har set det (og måske læst det, afhængigt af hvad, der definerer en visning). Men efterfølgende modtager du kun 4 ansøgninger. 

 

Så er det vigtigt, at kunne dykke ned i de 150 visninger, og se hvem det helt præcist er, som har set jeres opslag. Hvis ikke de 150 visninger er relevante kandidater, så kan det jo være lige meget at have fået mange visninger.

 

Derfor er det heller ikke antallet af visninger, der i denne sammenhæng har nogen værdi. Det er kvaliteten af de visninger, som du får, der betyder noget.

 

Ved selv at tage ejerskab på distribueringen, har du mulighed for at tilpasse og justere opslagets performance undervejs. Det er afgørende i forhold til ikke at bruge en masse penge på irrelevante visninger. Det er vigtigt i forhold til, at du kan analysere på opslagets performance undervejs i processen, og ikke kun til slut.

 

På den måde, kan du nå at justere din målgruppe, hvis du opdager, at opslaget ikke får nok relevante visninger eller kliks. Du kan altså selv styre, hvorvidt du skal skrue op eller ned for budgettet, hvis du gerne vil ramme endnu flere eller måske nå ud til nogle helt bestemte profiler.

 

Brug jeres medarbejdere som afsendere

En anden fordel ved at tage ejerskab over distributionen er, at I kan bruge jeres medarbejderes kanaler til at nå ud til endnu flere potentielle kollegaer. Udover, at I opnår en større rækkevidde, så har jeres medarbejdere faktisk en nøgleposition i forhold til at fortælle jeres historie. 


Hvis kommunikationen kommer fra jeres medarbejdere fremstår det langt stærkere og mere troværdigt, end hvis I selv/en leder fortæller historien. Det er en stor del af jeres employer branding og
undersøgelser viser, at 78% bliver påvirket af positive historier fra ansatte og får en øget lyst til at søge job i den respektive virksomhed.

Bedre og mere kvalificerede kandidater

Helt essentielt for recruitment marketing er, at du faktisk får “diskvalificeret” de kandidater, som ikke er relevante. Og det gør du allerede tidligt i processen, fordi de er blevet bekendt med din virksomhed, jeres kultur og employer brand. Med recruitment marketing kan du altså meget hurtigt afstemme, hvorvidt det er et match eller ej. Og det samme kan kandidaten.

 

Du har gennem hele processen engageret potentielle kandidater og kommunikeret til dem kontinuerligt. På den måde, har du snævret feltet mere og mere ind, så du til sidst kun står tilbage med dem, som oprigtigt er motiverede og interesserede i arbejde for din virksomhed. 

 

Derfor vil kvaliteten af de kandidater, som du får til samtale, også være højere. Og samtalerne vil være bedre, fordi matchet er bedre. 

 

Der er mange muligheder for at styrke din rekruttering – og med lige netop vores 5 råd, tør vi godt forsikre dig om, at du ikke går galt i byen. Dyk ned i dem her.


 

Valg af rekrutteringsmetode og kandidatrejse, har i sidste ende stor betydning for effektiviteten af jeres rekrutteringsproces. Faktisk kan I effektivisere jeres rekruttering med op til 50% ved at bruge recruitment marketing. Og det sparer jeres HR afdeling for en masse tid og ressourcer, som de pludselig kan bruge på noget andet – eksempelvis onboarding.

 

Recruitment marketing er altså en mulighed for at optimere og effektivisere jeres rekrutteringsproces, så I kan tiltrække flere og bedre kvalificerede medarbejdere. Udover at recruitment marketing også styrker jeres employer brand, så har I mulighed for at skille jer ud gennem kreativt content og vise jeres virksomhed fra den bedste side.

 

 

Her på falderebet, så er det vigtigt at understrege, at recruitment marketing jo ikke går ind og erstatter den traditionelle kandidatrejse. Du vil stadig skulle lave et jobopslag, udvælge kandidater og have dem til samtale. Men recruitment marketing er et godt supplement til rekrutteringsprocessen, der sikrer, at I løbende tiltrækker og vedligeholder jeres kandidatrelationer, så de holdes ‘varme’ og en dag konverterer til nye medarbejdere. 

 

Skal vi hjælpe dig med at tiltrække og engagere topkandidater gennem recruitment marketing? Ræk ud til os her og lad os tage en snak om hvordan vi kan tage jeres rekruttering til nye højder.