Basico: Junior og Senior Konsulenter

26.01.2022

Basico: Konsulenthus med vækst- og rekrutteringsambitioner


Når Branding og Employer Branding går hånd i hånd.

Udfordringen

Basico er en førende konsulentvirksomhed, der leverer driftsydelser til CFO’en, økonomifunktionen og andre supportfunktioner. Virksomheden blev etableret i 2003 af to partnere og tæller i dag mere end 200 konsulenter, partnere og supportmedarbejdere. 

I en årrække har Basico arbejdet på et større branding initiativ, som tog udgangspunkt i den eksterne positionering.

I samarbejde med deres kommunikationsbureau, blev der lavet en ny hjemmeside, den visuelle identitet blev optimeret og kommunikationen strømlignet fra Basicos platforme.

I tråd med en styrket kommerciel branding, så de det nødvendigt og naturligt at opruste på deres Employer Branding, for at kunne imødekomme en stigende efterspørgsel på deres konsulentydelser.
Målgrupperne dækkede både junior og senior talenter indenfor Finance og IT. To områder, som er yderst svære at rekruttere til.

Samtidig var udfordringen, at kendskabet til Basico var begrænset hos målgrupperne. Derfor var der først og fremmest et stort behov for at gøre kandidater opmærksom på Basico og de muligheder virksomheden kan tilbyde, herunder en klar differentiering fra de konkurrerende konsulenthuse.

Processen & løsningen

Basico vidste at det ikke var et quick fix at øge kendskabsgraden hos målgrupperne. Derfor planlagde de en længere indsats, som strækker sig frem til 2025. Der blev defineret personaer ud fra arketypemodellen og relaterede kernebudskaber.

På baggrund af dette, blev der lagt en strategi for udarbejdelsen og distributionen af oplysende og engagerende content til formålet. Stilen skulle være enkel og professionel, tro mod Basicos visuelle identitet og tone of voice. Budskaberne skulle være korte og præcise. Og så skulle der sættes fokus på medarbejderne og den høje trivsel, som kan være en udfordring i branchen.

Derfor blev testimonials fra medarbejderne bærende elementer i employer branding produktionerne for at vise diversitet og det hele menneske. Employer branding indsatsen dækkede over en samlet Employer Branding video, tre specifikke rekrutteringsvideoer, en række testimonials og korte snippets – alle til at understøtte Basicos karriereunivers med storytelling og autenticitet.

Derudover inkluderede strategien en målrettet distribution og annoncering af content på Basicos kanaler under taglinen:

Motiveret af udfordringer. Forbundet af mennesker.”

”Lige fra dag et har SEEKNSPEAK gjort en stor indsats for at sætte sig ind i vores forretning og sørget for, at de videoer, vi har fået produceret, kommer til at spille sammen med eksisterende materialer. Vi får altid sparring med kvalitet, når vi gerne vil tænke nyt og bliver også udfordret på de ideer, som vi selv kommer med. Sammen kommer vi frem til de bedste løsninger.”

- Trine Krogh Krarup, Basico

Resultatet

Samlet set har den kommercielle branding og employer branding indsats haft den ønskede effekt. Et godt fundament med en gennemført visuel identitet, gennemgående kernebudskaber og kampagner på SoMe, samt et personligt og levende karriereunivers, har bidraget til en klar stigning i kendskabet til Basico.

De kandidater, som er kommet i spil, melder at de har set videoerne og er blevet meget klarere på deres karrieremuligheder hos Basico – det gælder særligt de yngre konsulenter. Selvom det fortsat er en generel udfordring at rekruttere konsulenter og specialister, har Basico opnået en fordobling i antal ansøgere, siden kampagne launch. Heraf er der sket en 200% stigning i antal kvalificerede kandidater, som nu proaktivt vælger Basico som arbejdsplads. Derfor fortsætter Basico med produktion af employer branding content og målrettede kampagner på sociale medier.

”Vi har efterhånden fået produceret en hel række videoer – og vi er slet ikke færdige endnu.”

- Trine Krogh Krarup, Basico
basico_it_finance

Skal vi også hjælpe dig med en strategi?

Vi kan også hjælpe dig med en skræddersyet strategi, som kan få dig i mål med din rekruttering. Har du en specifik rekruttering, som du kan bruge nye øjne på, eller ønsker du overordnet sparring, så hører vi gerne fra dig. 

Læs også