Anmelderkulturen har gjort mange af virksomhedens medarbejdere til frontpersonale

20.07.2017

Med Trustpilot, TripAdvisor, virksomhederne egne offentlige tilfredsundersøgelser, etc., er konkurrencen om den gode kundebetjening steget.

Derfor er stort set alle virksomhedens medarbejdere blevet til frontpersonale. Enhver kundekontakt er afgørende. Virksomhedens brand er også blevet et produkt af summen af kundekontakt.

En stuepige er ikke længere bare en stuepige. Det er også en servicemedarbejder og en vigtig del af virksomheden.

En elektriker er ikke en produktionsmand. Udover at løse kunden problem, skal han også skabe en oplevelse omkring leverancen, der giver god kundetilfredshed. Komme til tiden, være god til at forklare hvad problemet er, afstemme forventninger til pris, rydde op efter sig, skabe en god stemning, etc.

 

Derfor skal virksomhederne rekruttere anderledes. De skal ikke bare søge en person. De skal søge en personlighed.

 

Det er ikke nok, at kandidaterne har den rette erfaring. At de tidligere har arbejdet i samme branche. Eller at de har deres faglige kompetencer på plads. De skal også have de personlige egenskaber på plads.

Sorterer man derfor kandidaterne alene efter cv, så misser man pointen. Det er langt mere effektivt at udvælge hvem, der skal indkaldes til interview, ud fra kombinationen af et at cv og en video hvor kandidaten præsenterer sig selv på ca. 60 sekunder.

CV viser hvilken baggrund, erfaring og kompetence som kandidaten har. Videoen viser hvordan kandidaten har valgt at møde virksomheden. Og heraf lærer man på ganske kort tid meget om kandidatens karakter, smil, evne til at formidle etc.

 

Eller som en klog person er citeret for at sige: Hire for personality – train for skills.