5 Tips: Sådan distribuerer du dit jobopslag på Sociale Medier

20.04.2018

5 Tips: Sådan distribuerer du dit jobopslag på Sociale Medier

De dygtigste kandidater til et job er sjældent aktivt jobsøgende. De skal fristes til at komme i markedet.

Derfor skal jobopslaget bringes ud til deres kendskab, og hertil er de sociale medier en effektiv kanal. Efter nu ca. 100 kampagner på de sociale medier, har vi prøvet meget og lært ligeså meget.

Læs med, og få et indblik i vores erfaringer.

1. Kanaler: Instagram har uudnyttet potentiale

Instagram er, for nogle virksomheder, stadig en overset kanal, når det kommer til rekruttering.

Med 3,7 mill. danskere på platformen, er Instagram nummer 4 på listen over foretrukne sociale medier i Danmark (1. facebook, 2. youtube, 3. linkedin). Derudover har instagram de samme annonceringsmuligheder som på facebook, så du kan segmentere helt ned på detaljeniveau. (Kilde: astridhaug.dk)

Hvis din næste medarbejder er mellem 15 – 35 år og skal arbejde inden for marketing, kommunikation, digitalt, visuelt, detail eller lignende kan du med stor succes finde dem via Instagram.

Vi oplever også, at Instagram leverer gode ansøgere, når vi søger til restaurationsbranchen.

2. Grupper & communities: Gratis eksponering

En anden overset og stærkt undervurderet kanal er alle de grupper, communities og fora, hvori din potentielle medarbejder kunne befinde sig. Der findes tusindvis af grupper på både facebook og Linkedin.

De spænder vidt – fra brede, helt generiske jobgrupper (Jobs i Danmark), fagspecifikke grupper (SoMe & Marketing jobs) og til de mere nicheprægede (Maskinmester – jobportal – netværk).

Det bedste ved disse grupper er, at de alle giver gratis eksponering. Det kræver noget benarbejde at researche sig frem til de rette fora, men kan man finde dem, melde sig ind og få lov til at poste, kan man være heldig at nå tusindvis af mennesker inden for målgruppen.

3. Employee Advocacy: Det autentiske talerør

Medarbejdere er de bedste og mest autentiske ambassadører til at fortælle om virksomheden, kulturen og fordelene fra virksomheden. Så aktivér, engagér og opfordr dem derfor til at dele opslag og dermed aktivere sit netværk, når der skal rekrutteres.

Hertil kan tilføjes, at tid også spiller en vigtig rolle. Opslag med stort engagement (klik, likes, kommentarer og delinger) inden for de første 2 timer får større organisk rækkevidde end opslag uden engagement – viser vores erfaring. Og afslutningsvis giver det fantastisk troværdighed til virksomheden, når tidligere medarbejdere kommenterer på opslag med ros. Dog sker det oftest helt autentisk og er ikke noget, man kan orkestrere.

De 3 største barrierer for at dele er; at medarbejderen ikke har tid, ikke ved hvad de skal dele og ikke kan se værdien af det, for hverken dem selv eller virksomheden.

Nedbryd barriererne ved at hjælpe dem på vej: Lav et udkast til et opslag, vedhæft et direkte link, samt billede eller video til deling og gør det klart for dem, hvorfor det er vigtigt, at de engagerer sig. (Kilde: Envision)

4. Agilitet: Tilpas kampagnen mens den kører

Agilitet er den største forskel mellem annoncering på sociale medier og et statisk jobopslag på diverse jobportaler. Når man distribuerer via de sociale medier, har man nemlig mulighed for at trykke op og ned på speederen, monitorere, tilpasse og skrue på de nødvendige knapper under hele processen.

Så udnyt muligheden for, at du kan tilpasse og optimere annoncen løbende mod den ønskede konvertering.

Start evt. med at lave en A/B test på enten indhold, post tekst, overskrift eller målgruppe. Lav gerne 2-3 forskellige, men test kun på én ting ad gangen – fx 2-3 forskellige overskrifter, samme indhold.

Hold øje med performance på annoncerne efter 24 og 48 timer, og kør videre med vinderannoncen. Ved performancetracking skal du kigge efter, om annoncerne har fået nok rækkevidde i målgruppen, om engagementet er godt nok – interagerer folk med indholdet, og om budgettet bliver overholdt.

5. Budget: Så meget bør du investere

Budget og medie spend til sociale medier tjener to formål, når vi taler rekruttering.

Dels er det en effektiv kanal til at rekruttere de dygtige kandidater. Dels bidrager det til din virksomheds employer branding – og ultimativt også branding.

Vores erfaringer viser, at du kan gennemføre en succesfuld rekruttering ved at bruge ca. 3.000 kr.

Tommelfingerreglen er, at jo sværere og snævrere målgruppe du arbejder med, jo flere penge skal du regne med at bruge, for at nå dem. Er din virksomhed ukendt eller er jobbet svært at besætte, fordi faggruppe er efterspurgt, så skal nok bruges et par tusinde ekstra.

Tænk først og fremmest over, hvor din ønskede målgruppe befinder sig, læg en plan for kanaler og fordel budgettet derudfra.