3 eksempler på effektivt recruitment marketing content

17.02.2022

3 eksempler på effektivt recruitment marketing content

Der er mange måder at arbejde med recruitment marketing på. Men i sidste ende, hvis du gerne vil tiltrække og rekruttere de dygtigste kandidater, så skal du have styr på dit content. 

 

Når du arbejder med content i recruitment marketing, så handler det i høj grad om at give kandidaterne et indblik i hvilken type arbejdsplads I er, hvad jeres værdier er, og hvad kan I tilbyde jeres medarbejdere både i form af karriereudvikling men også i lige så høj grad social stimuli.

 

Du skal altså fremhæve dét, som gør lige netop jer til en attraktiv arbejdsplads for nye medarbejdere, og som de ikke kan finde andre steder. For at bruge et klassisk markedføringsbegreb, kan man også sige, at I skal finde frem til jeres ‘unique selling points’.

 

Og den historie fortæller du bedst med video content.

 

Video content i recruitment marketing

Video er det mest populære content format, når det kommer til recruitment marketing. Ja, faktisk bare marketing generelt. Og det er der selvfølgelig en god grund til. 

 

Video er nemlig det absolut bedste, når det gælder performance på sociale medier. På LinkedIn virker video langt bedre end tekst, da det skaber større opmærksomhed. Faktisk, så viser en LinkedIn undersøgelse, at brugen af video i gennemsnit giver 75% flere delinger end opslag uden video.

 

Få flere tips og tricks til hvordan du bedst tiltrækker og engagerer potentielle kandidater med recruitment marketing her. 

 

Udover at video er et godt redskab til at få din målgruppes opmærksomhed, så fordøjer den menneskelige hjerne visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end tekst.

 

Det vil sige, at du med video kan vise mange flere facetter af jeres arbejdsplads end du kan tekst eller billeder – tilsammen. Det giver dig også mulighed for at arbejde strategisk med forskellige budskaber og bruge dine videoer i forskellige sammenhænge.


3 recruitment marketing cases

Uanset om du vil skabe en stærk Employer Value Proposition eller at skabe større brand awareness, så har alt recruitment marketing content selvfølgelig det til fælles at tiltrække og engagere potentielle kandidater.

 

Her får du 3 forskellige eksempler på, hvordan du kan arbejde strategisk med recruitment marketing content i forhold til, hvilken historie du gerne vil fortælle dine potentielle kandidater.

 

1. Employer Branding

Helt kort går employer branding ud på at markedsføre sin arbejdsplads og sine medarbejdere over for potentielle medarbejdere. Det er en disciplin, der kun er blevet vigtigere i en tid, hvor konkurrencen om kvalificeret arbejdskraft er så stor, som den er i dag.

 

Arbejdet med employer branding handler om at påvirke folks opfattelse af din virksomhed, som en arbejdsplads i en positiv retning – altså dit employer brand. Det kan både være folk udenfor virksomheden fx stakeholders, kunder eller potentielle medarbejdere. Men det kan i lige så høj grad også være de mennesker, der allerede arbejder i virksomheden.

 

Læs mere om employer branding her og hvorfor det bør være et must i enhver virksomhedsstrategi.

 

Arbejdspladsen er med andre ord blevet et produkt i sig selv. I dag er det talenterne, der vælger arbejdspladsen – og ikke omvendt. Derfor er employer branding en vigtig faktor i nutidens rekruttering.

 

 

Epista: Employer branding kom konsulentmyterne til livs

Som en konsulentvirksomhed kan der være mange fordomme, og det er lige præcis dem, Epista gerne vil til livs i deres rekrutteringsvideo. Det er nemlig ikke noget, som de kan genkende i Epista. 

 

 

Derfor bruger de employer branding til at afkræfte nogle udbredte myter, om det, at arbejde som konsulent. Det gør de ved at inddrage deres konsulenter og få dem til at besvare nogle spørgsmål omkring deres rolle og Epista som arbejdsplads. Spørgsmål, som potentielle kandidater formentlig ønsker svar på i den anden ende.

 

Læs meget mere om Epista i vores casestudy lige her, hvor du også kan se deres medarbejdertestimonials.

 

2. Employer Value Proposition (EVP)

Employer value proposition, også kaldet EVP, dækker over de egenskaber, som gør din arbejdsplads unik. Det er forskellige budskaber, der favner de overordnede fordele og styrker, som din virksomhed gerne vil profilere sig på som arbejdsplads.

 

EVP’en kan altså både rumme funktionelle og emotionelle argumenter og man kan sige at den er med til at kommunikere arbejdspladsens ‘identitet’. De emotionelle fordele er særligt vigtige i en EVP sammenhæng, i og med at de funktionelle vilkår på mange arbejdspladser efterhånden ligner hinanden mere og mere (løn, pension, teknologi ect). Så dér hvor din virksomhed virkelig kan adskille sig fra konkurrenterne, er på jeres identitet, kultur, værdier og medarbejdere.

 

Det er på den måde et strategisk værktøj, der ofte er funderet i en employer branding indsats, fordi det inddrager jeres medarbejdere og sætter menneskeord på hvorfor, at jeres arbejdsplads er et godt sted at arbejde.

 

Fredensborg Kommune: Et stærkt employer brand starter med en stærk EVP

Fredensborg Kommune har skabt en rekrutteringsvideo med fokus på en stærk EVP. Her fremhæver de, hvorfor det er helt unikt at arbejde i lige præcis i Fredensborg Kommune. De har nogle stærke kernebudskaber, og de brander både medarbejdere og institutionerne. På den måde lykkes de med at differentiere sig fra nabokommunerne.

 

Dyk ned i vores case med Fredensborg Kommune her, hvor du kan følge hele deres proces på tæt hold.

 

 

3. Brand awareness

Brand awareness er et udtryk fra marketing, der henviser til, hvor godt kunderne eller forbrugerne kender og kan genkende dit varemærke og dine produkter. Og det gør sig også gældende i recruitment marketing, når det handler om hvor godt potentielle medarbejdere kender dit employer brand.

 

En høj brand awareness gør, at kandidaterne automatisk forbinder dit brand med bestemte værdier. Og undersøgelser viser, at jo bedre brand awareness du har, jo bedre er kvaliteten af de kandidater du tiltrækker. 

 

Derfor kan det være en stor fordel at arbejde med brand awareness, hvis I oplever at kandidaterne ikke rigtig kender jeres brand eller hvis de er forvirrede over hvad det egentlig er I gør. Så skal du i gang med at opbygge og pleje jeres omdømme som en god arbejdsgiver. Det kan du fx gøre gennem content.

 

Brand awareness er ikke kun vigtigt for at markedsføre dit brand og skabe større opmærksomhed omkring det, men det er også vigtigt i forhold til at skabe bedre relationer gennem tillid og omdømme – også til potentielle kandidater. 

 

 

Basico: Brand awareness gennem rekrutteringsvideo

Mangel på talent bremsede væksten i niche konsulenthuset Basico. Kendskabet til Basico var nemlig begrænset hos målgrupperne. Med en rekrutteringsvideo, baseret på Basicos kernebudskaber, fik flere kandidater øjnene op for de muligheder Basico kunne tilbyde, samt hvordan virksomheden differentierer sig fra de konkurrerende konsulenthuse.

 

 Læs mere om Basico her og bliv inspireret af deres måde at koble brand awareness og rekruttering.

 

In-house video afdeling

Vi har vores egen in-house kreative afdeling med fotografer, videoproducere, grafiske designere og klippere, hvilket betyder, at vi selv konceptudvikler, producerer, og udarbejder alle former for kreative materialer med specifikt fokus på rekruttering, talent attraction og employer branding.

 

Se her, hvordan vores recruitment marketing proces foregår fra start til slut.

 

Og når vi producerer content og video, er det vigtigste for os, at det ikke kun fungerer som rekrutteringsmateriale. Vi udvikler og skaber content, der kan fungere med forskellige formål, på forskellige kanaler og samtidig kan styrke jeres employer brand. Og så tænker vi naturligvis altid holdbarhed ind i vores løsninger, så du kan bruge dit content igen og igen. 

 

Skal vi hjælpe dig med at udvikle og producere video content til din recruitment marketing strategi? Så ræk ud til os her.